آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۳۸۸۴
صفحه آخر
۱۶

عکس نوشت

آتش سوزی سینما رکس آبادان سی و نه ساله شد. اتفاقی که در تابستان سال 57 یکی از بزرگ ترین تظاهرات و اجتماع آن سال را علیه حکومتداران راه انداخت و خشم مردم را سرازیر کرد. در تاریخ این واقعه و به نقل از گزارشی که هجده روز بعد در مجله «تایم» منتشر شد، آتش نشانی سی دقیقه بعد از شروع آتش سوزی به محل حادثه رسید و شیرهای آب هم بسته بود. نزدیک به هفتصد تماشاگر در سالن سینما و مشغول تماشای «گوزن ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی بودند که تروریست ها سینما را آتش زدند. تا زمان رسیدن نیروهای امداد و نجات و کمک به تماشاگرانی که در آتش بودند 377 نفر در آتش سوختند و عده بسیاری هم زخمی شدند.

صبح روز بعد و بعد از خاموش شدن آتش حادثه مردم آبادان به خیابان ها ریختند و آبادان، شهری که نخستین سینماهای کشور در آن ساخته شد، شهر دیگری شد. می گفتند بعد از این حادثه، مردم تصمیم گرفتند که به نشانه اعتراض به سینما نروند، اما در خبرهای آن روزها دیگر نشانی از تصمیم و حرکت جمعی نیست.

مردم آبادان از همان سال تا سال های بعد از این حادثه، سختی های بسیار زیادی را تحمل کردند، اما در میان تمام این خاطره های تلخ و دردناک، همچنان آتش سوزی سینما رکس آبادان، خاطره دردناکی است که به وقت روایت، ردپای غم و اندوه را روانه می کند. خبرگزاری ایرنا برای نخستین بار مجموعه ای دیده نشده از عکس های آتش سوزی را منتشر کرده و عکسی که می بینید از این مجموعه انتخاب شده است.