آرشیو دوشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۲
فرهنگ و هنر
۱۶

کتاب

اعلام فراخوان دومین جایزه ابوالحسن نجفی

فراخوان دومین دوره جایزه ابوالحسن نجفی همراه با اسامی داوران جایزه اعلام شد.

به منظور پاسداشت یاد ابوالحسن نجفی در عرصه ترجمه و تشویق مترجمان در اعتلای زبان فارسی، مرکز فرهنگی شهر کتاب مراسم دومین دوره جایزه ابوالحسن نجفی را در بهمن سال جاری برگزار می کند و از بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاهی که در سال 1395 منتشر شده، تقدیر می کند.

هیات داوران این جایزه را ضیا موحد، حسین معصومی همدانی، عبدالله کوثری، مهستی بحرینی، موسی اسوار، مژده دقیقی و محمود حسینی زاد با دبیری علی اصغر محمدخانی تشکیل می دهند. مترجمان و ناشران علاقه مند به شرکت در این جایزه می توانند دو نسخه از کتاب خود را تا پایان مهر 1396 به دبیرخانه جایزه به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم، پلاک 8، مرکز فرهنگی شهر کتاب ارسال کنند. آبتین گلکار با ترجمه رمان «آشیانه اشراف» نوشته ایوان تورگنیف برگزیده نخستین دوره این جایزه است.

در فراخوان این جایزه آمده است: استاد ابوالحسن نجفی تجسم فرهنگ بود و فرهنگ تمام زندگی او. آثار او در فرهنگ نگاری، ادبیات و وزن شعر راهگشا و راهنمای اهل فرهنگ و ترجمه هایش معیاری برای مترجمان، ویراستاران و علاقه مندان به ادبیات جهان است. ترجمه ها و نوشته های نجفی، بسیاری از امکانات ناپیدا و ناشناخته زبان فارسی را نشان می دهد و هر یک از آنها الگویی است برای مترجمان و نویسندگان و محققان دیگر برای ترجمه، پژوهش و نوشتن بهتر.

رونمایی از کتاب «امپراتوری عثمانی»

کتاب «امپراتوری عثمانی» امروز (دوشنبه، 30 مرداد) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب رونمایی می شود.

کتاب «امپراتوری عثمانی» با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، غلامرضا امامی و عبدالعلی اسپهبدی رونمایی می شود.

کتاب «امپراتوری عثمانی، عصر کلاسیک 1600م 1300م» تالیف خلیل اینالجیق با ترجمه عبدالعلی اسپهبدی به شرحی از علل زوال امپراتوری عثمانی و تحلیل تاریخ سه قرن نخست امپراتوری عثمانی اختصاص دارد؛ دورانی که اوج دوران امپراتوری عثمانی به شمار می رود.

مولف کتاب، خلیل اینالجیق، محقق نامدار، استاد افتخاری در دانشگاه شیکاگو و استاد تاریخ عثمانی در دانشگاه بیلکنت آنکارا بود. وی بر پایه اسناد و منابع فراوان، تاریخ دولت عثمانی، زندگی اقتصادی، اجتماعی، مذهب و فرهنگ این امپراتوری را در عصر کلاسیک بررسی کرده است.