آرشیو دوشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۲
اقتصاد
۴

تلاش بسیج اصناف برای احیای 30 هزار واحد تعطیل

غلامرضا حسن پور، رئیس بسیج اصناف روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج رسانه، با اشاره به شعار بسیج اصناف گفت: هدایت، حمایت و نظارت، شعار در نظر گرفته شده برای بسیج اصناف است که بر اساس آن رسما اعلام می کنیم هدف ما تصدیگری یا ورود به عرصه های اجرایی نیست.

به گزارش خبرنگار جام جم، این مقام مسئول با اشاره به رکود موجود در بازار گفت: اوضاع نامناسب اقتصادی باعث شده تا در سال گذشته چیزی حدود 20تا 30هزار پروانه کسب در بخش های مختلف صنفی به دلیل تعطیلی آن واحد باطل شود که بسیج اصناف تصمیم گرفته با استفاده از ظرفیت های موجود خود به دست خود کسبه این روند را تعدیل کند.

وی درباره برخی سیاست های غیرمنطقی اقتصادی بخصوص در زمینه واردات نیز تاکید کرد: متاسفانه برخی تصمیم گیری ها متناسب با شرایط اقتصادی و توانمندی تولیدی در ایران نبوده است و همین روند کاهش قدرت رقابت اصناف را تشدید کرده که شاهدمثال آن حضور نابهنگام فروشگاه های زنجیره ای خارجی است که عامل اصلی بیکاری بسیاری از صنوف توزیعی کشور بوده است.

حسن پور افزود: تازه ترین سیاستی که می توان از آن به عنوان ایجاد تنش در بازار تولید یاد کرد، دستورالعمل حذف قیمت مصرف کننده از روی کالاهاست که گرچه این دستورالعمل جایگاه قانونی دارد اما باید کارگروهی تخصصی در این زمینه تشکیل شود به این دلیل که مصرف کنندگان در بازار با ابهامات زیادی روبه رو خواهند شد.

رئیس بسیج اصناف، دیگر عامل تهدیدکننده تولید و اشتغال را قاچاق اعلام کرد و گفت: گرچه بسیاری از مسئولان با اشاره به برنامه های اجرا شده معتقدند قاچاق کاهش چشمگیر داشته است اما نکته فراموش شده این است که چرا این اتفاق میمون در بازار ملموس نیست و همچنان شاهد عرضه حجم قابل توجهی از محصولات غیرقانونی در بخش های مختلف صنفی هستیم.