آرشیو دوشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۲
جهان
۸

مخالفت گسترده در عراق با گشودن کنسولگری عربستان در نجف اشرف

بعد از اعلام هفته گذشته سفیر عراق در ریاض مبنی بر درخواست عربستان سعودی برای گشودن کنسولگری در نجف اشرف، اعتراضات سیاسی و اجتماعی گسترده ای در داخل عراق با این اقدام در حال شکل گیری است.

به گزارش ایرنا، گرچه این اعتراضات سیاسی و اجتماعی هنوز به تظاهرات ها و تجمع های اعتراض آمیز مبدل نشده، اما در سطح شبکه های اجتماعی و اظهار نظر های شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق، ابراز نگرانی ها و اعتراضات رسما آغاز شده است.

محمد الصیهود، نماینده پارلمان عراق در اظهارنظری روز شنبه با اشاره به عدم وجود نشانه هایی از تغییر در سیاست های منطقه ای سعودی ها، نسبت به گشودن کنسولگری عربستان سعودی در نجف اشرف هشدار داد.

الصیهود با اشاره به جنایت های رژیم سعودی در سوریه، یمن، بحرین و در داخل عربستان سعودی علیه شیعیان، از جمله در منطقه العوامیه در منطقه شرقی عربستان سعودی گفته است که هیچ گونه تغییری در سیاست های عربستان سعودی در منطقه اتفاق نیفتاده است.

همزمان برخی از کاربران عراقی در سطح شبکه های اجتماعی هشتگ هایی با عنوان «#لا للقنصلیه السعودیه» (نه به گشایش کنسولگری عربستان سعودی در نجف اشرف ایجاد کرده اند).

«عبدالله التمیمی» یکی از فعالان اجتماعی نیز یادداشتی بلند بالا از اهداف پشت پرده گشودن کنسولگری عربستان سعودی در نجف اشرف منتشر کرده است.

حذف فیزیکی شخصیت ها و علمای شیعه در نجف اشرف، ایجاد فتنه شیعی شیعی در عراق و زمینه سازی برای ایجاد مرجعیت عربی به عنوان جایگزینی برای آیت الله سیستانی در صورت فوت وی، از جمله مسائلی است که التمیمی به آن اشاره کرده است.