آرشیو چهارشنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۴
سیاسی
۲
یادداشت

حل بحران های منطقه ای در سایه گسترش روابط ایران و ترکیه

دکتر سیامک کاکایی (پژوهشگر مسائل ترکیه)

در هفته های اخیر شاهد گسترش همکاری ها میان دو کشور ایران و ترکیه هستیم که سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری ایران به ترکیه یکی از مصادیق این همکاری هاست.

ایران و ترکیه دو بازیگر مهم منطقه محسوب می شوند و چگونگی روابط چندوجهی دو کشور همواره مورد توجه بوده و شاید بخشی از آن به اقتضای همسایگی میان ایران و ترکیه بر می گردد. در شرایط کنونی، منطقه شاهد تحولات زیادی است و همین تحولات بر اهمیت و شیوه تحلیل سفر اخیر سردار سرلشکر باقری به ترکیه و مذاکرات دوجانبه در مسائل امنیتی و مرزی بیشتر جلوه می کند. یکی از موضوعاتی که در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت حساسیت ها و ملاحظاتی است که هر دو کشور در رابطه با تحولات عراق بخصوص بحث همه پرسی در کردستان عراق دارند. ایران و ترکیه صریحا بر یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کردند و تلاش ها در زمینه همه پرسی را برای آینده عراق و حتی کردهای عراق مثبت ارزیابی نکردند. چون عراق همچنان در وضعیت تلاطم امنیتی و سیاسی قرار دارد و چنین اقداماتی می تواند بر کلیت اوضاع سیاسی و امنیتی عراق تاثیر بگذارد. ایران و ترکیه تاکید کردند که یکپارچگی و ثبات عراق، سیاست محوری این دو کشور است.

مساله دوم درخصوص امنیت مرزهاست و در مذاکرات دوجانبه اخیر توافقاتی در رابطه با انجام عملیات علیه گروه های تروریستی حاصل شده است.

یکی از موضوعاتی که در این قالب جای بحث دارد چگونگی سامان دادن به شرایط مرزی است. چند وقتی است که ترکیه تلاش می کند یک دیوار مرزی ایجاد کند که نگاه ترکیه در این زمینه امنیتی است. ایران و ترکیه از گذشته مذاکرات پیوسته ای در رابطه با همکاری امنیتی و همکاری در زمینه حفظ و حراست از مرزها داشته اند و در جریان سفر اخیر به این موضوع هم پرداخته شده است.

به طور کلی آمد و رفت مسئولان نظامی و مقامات سیاسی ایران و ترکیه به طور پیوسته به پیشبرد روابط میان دو کشور کمک می کند و آثار و تبعات آن چند وجهی خواهد بود. هرقدر دو بازیگر منطقه ای بتوانند دامنه همکاری خود را افزایش دهند بر توانمندی آنان در عرصه های مختلف درخصوص بحران های منطقه ای و مرزی و موضوعات دوجانبه افزوده خواهد شد. طبعا علاوه بر مسائل سیاسی و امنیتی این نوع ارتباطات می تواند بر عرصه های اقتصادی هم تاثیرگذار باشد.