آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۷۷
صفحه آخر
۲۴
خاطره بازی

برای «حسین محجوبی» رنگی از خطه شمال

تاها بهبهانی (نقاش و مجسمه ساز)

استاد حسین محجوبی از بنیانگذاران هنر مدرن در ایران است که توانست بین هنر سنتی و هنر مدرن ارتباط برقرار کند و تاثیری غیر قابل انکار بر نقاشی مدرن ایران گذاشته است. حسین محجوبی با آثار امپرسیونیستی و در بعضی مواقع اکسپرسیونیستی توانسته مخاطبان خاص خود را جذب کند.

بزرگترین ویژگی هنری این استاد نقاش و معمار 87 ساله لاهیجانی، عرق و تعلق به سرزمین و موطن خود یعنی خطه شمال ایران است؛ ویژگی ای که هیچ گاه از آن منحرف نشده است. به همین جهت است که سرسبزی و طراوت شمال همواره در آثار او به وضوح پیداست و روح هر مخاطبی را نوازش می کند.

نکته مهم دیگر در فعالیت هنری محجوبی این است که او بعد عرفان را به آثار امپرسیونیستی و اکسپرسیونیستی وارد می کند. به عنوان مثال در آثاری از او در رابطه با سماع، نگاه و دید از بالا است در حالی که این مساله در آثار هنرمندان دیگر، همیشه برعکس است اما در کارهای محجوبی نگاه مخاطب از بالا است و به همین دلیل کارهایش هم در این حوزه براحتی با دیگران متمایز می شود.

ویژگی بسیار مهم دیگر نیز شخصیت خود اوست. انسانی وارسته با قلبی پاک که در تمام مدت زندگی فردی خیرخواه و نیک نفس بوده و در هرجایی که وارد شده تاثیر بسیار مثبتی از خود بر جای گذاشته است. من حسین محجوبی را یکی از ده نفر تاثیر گذار در هنر مدرن ایران می دانم.

«اسب ها و درخت ها» نمایشگاه آثار حسین محجوبی است که از فردا ساعت 17 تا 21 در گالری چهار واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره 4 برپا خواهد شد که تا آخرین روز شهریور از ساعت 11 تا 20 ادامه دارد.