آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۵
اقتصاد جهان
۸

رئیس بعدی فدرال رزرو کیست؟

اگر به نرخ بیکاری و تورم نگاه کنیم، خانم یلن یکی از موفق ترین روسای تاریخ فدرال رزرو بوده است.

به گزارش ایران اکونومیست، حالا ترامپ به دنبال جایگزینی برای این رئیس دموکرات است. دوره وی در فوریه 2018 به سر می رسد. هر سه رئیس قبلی فدرال رزرو بیش از یک دوره ریاست کردند، اما به نظر می رسد این موضوع برای خانم یلن تکرار نمی شود. اولین گزینه گری کوهن است. آقای کوهن تا قبل از ریاست جمهوری ترامپ، مدیر اجرایی موسسه گلدمن ساکس بوده است و بعد از آن به عنوان مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور برگزیده شد. وی معتقد به اقتصاد جهانی است، اما عجیب ترین رئیس فدرال رزرو خواهد شد، زیرا هیچ سابقه اقتصادی ندارد.

با این حال کوهن با رئیس جمهور هماهنگ تر است و می تواند به اجرای مقررات زدایی در نظام بانکی و مالی کمک کند. البته وی باید از سد مجلس سنا عبور کند که با توجه به کنترل جمهوریخواهان، دشوار نخواهد بود. نامزد دیگر، کوین وارش است که سیاستگذار فدرال رزرو طی سال های 2006 تا 2011 بوده است.

اما جمهوریخواهان مجلس به دنبال جان تیلور هستند که فردی با تحصیلات آکادمیک از دانشگاه استنفورد و ارائه دهنده مدل کمی برای اقدامات بانک مرکزی است.

هر دو این افراد مخالف سیاست های فعلی تسهیل کمی فدرال رزرو هستند. اکنون بانک مرکزی مالک 1800 میلیارد دلار اوراق رهنی مسکن است که خریداری شده و احتمال وعده واگذاری سریع آنها می رود، اما به نظر بیش از یک دهه به طول می انجامد. ترامپ هنوز برای تعیین رئیس جدید فرصت دارد و باید بتواند اقتصاددانی در حد فدرال رزرو پیدا کند، اما تداوم دستاوردهای خانم یلن ساده نخواهد بود.