آرشیو چهارشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۱۰
ایران
۱۵

جریان زندگی در غار 70 میلیون ساله دلیجان

غار 70 میلیون ساله نخجیر دلیجان اراک از شگفتی های آفرینش است که آب، زندگی و حیات در آن جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غار نخجیر دلیجان استان مرکزی، با قدمت 70میلیون سال متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و بعد از غار ماموس مکزیک دومین غار آهکی زنده جهان است.

کارشناس میراث فرهنگی استان مرکزی دراین باره گفت: این غار در مسیر دلیجان به نراق و در منطقه ای به نام چال نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع و در سال1368 توسط غارنوردان شناسایی شده است. علی مشهدی، علت شکل گیری غار را حرکت گسل معکوسی دانست و گفت 95درصد دیواره های غار پوشیده از رسوبات آهکی و 5درصد دیگر سنگی است و به سبب زنده بودن غار، آسیب دیدگی اش به شرط تامین رطوبت ترمیم می شود. کارشناس باستان شناسی هم در این باره گفت: از عمق 12کیلومتری این غار تاکنون 1200متر کفسازی و نور پردازی شده و دو کیلومتر مسیر آبی آن هم شناسایی شده و در آینده نه چندان دور مسیرهای دسترسی به سایر نقاط غار فراهم خواهد شد.

محمدترابی البته به ثبت ملی این غار در سال 1384 هم اشاره کرد و گفت: از جمله تالارهای غار می توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهل چراغ و چهلستون اشاره کرد. وی همچنین تعدیل شرایط هوایی در فصول مختلف سال را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد و بی نظیر این غار دانست و گفت دمای هوا بین 9 تا 14 درجه سانتی گراد در نوسان است.