آرشیو دوشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۶
سیاسی
۲

حجاریان: به «آزادی» جفا شد

سعید حجاریان گفت: یکی از شعارهای محوری انقلاب، «آزادی» بوده و قطعا نسبت به آن جفا شده است. این فعال اصلاح طلب در گفت و گو با تسنیم ادامه داد: شاید یکی از شاخص های مهم برای اندازه گیری آزادی در ایران مقوله فساد باشد. به میزانی که فساد بالاست به همان میزان آزادی پایین است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است در ایران عده ای از قدرت و ثروت بهره مند هستند و احساس آزادی بیشتری هم می کنند اما در مقابل فلان کارگر معدن آق دره یا بهمان کارگر کارخانه چسب هل که صدایی ندارد و برای خود سندیکای مستقلی ندارد از چنین حسی بی بهره است.

البته این مساله فقط مختص به دوگانه فقیر و غنی نیست و بعد سیاسی نیز مطرح است آنجایی که می بینیم نایب رئیس مجلس نیز به دلیل کارگذاشتن شنود در دفترش احساس ناامنی می کند. به گفته حجاریان «فرد زمانی آزاد است که جامعه اش آزاد باشد و بتواند در رقابت کامل خود را نشان دهد و الا اگر قرار باشد فردی را در گلخانه پرورش دهند ممکن است رشد کند اما این رشد مصنوعی خواهد بود و با حذف شرایط گلخانه ای از بین خواهد رفت.»

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: ما شاهد بوده ایم که لااقل از دوم خرداد به این سو چندین و چند نیروی جناح راست هر یک به کیفیتی به اردوگاه اصلاح طلبان کوچ کرده اند یا لااقل مشی اعتدالی اتخاذ کرده اند عملی که نقطه مقابل آن را به سختی مشاهده می کنیم که این موضوع گواه مقبولیت اصلاح طلبان است؛ البته پیوستگی پیوندهای اصلاح طلبی و گسیختگی پیوندهای اصولگرایی را نیز باید موثر دانست که در نتیجه آن اصولگرایان نتوانستند حتی در جمع های محدود یکدیگر را تحمل کنند؛ چنان که در هر مقطع انشعاب و ائتلاف های جدیدی را شاهد هستیم.او با بیان اینکه «من منکر خطاهای چپ های خط امامی در زمان حیات امام نیستم» افزود: چپ های قدیم یا اصلاح طلبان امروز بعدها تلاش کردند خطای خود را اصلاح کنند.