آرشیو دوشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۶
فرهنگ و هنر
۲۶

حسن ناهید: مسئولان از سختگیری نسبت به موسیقی بکاهند

حسن ناهید گفت: سختگیری ها، بسیار برای هنرمندان آزاردهنده است و باید مسئولان در رفتارشان تجدیدنظر کنند و از سختگیری ها بکاهند؛ موسیقی که سیاست نیست تا بتواند برای حکومت خطری ایجاد کند. حداقل برای نسل جوان موسیقی کشورمان دیگر نباید تا این حد سختگیری شود. وی در گفت و گو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: پدرم به خاطر حرف مردم بسیار مخالف فعالیت من در زمینه نوازندگی نی بود؛ ما رادیو هم نداشتیم به همین دلیل مجبور بودم وقتی از رادیوی مغازه ای آهنگی از استاد کسایی را می شنوم در مغزم حفظ کنم و وقتی شب به منزل می آمدم برای اینکه تمرین کنم و پدرم متوجه نشود دو سه عدد پتو روی سرم می کشیدم و تمرین می کردم.

این نوازنده نی افزود: ما استعدادهای خوبی در نسل جوان مان داریم منتهی باید به این بچه ها فرصت داد و هم اینکه برای شان مشکل ایجاد نکرد. ما اجرایی در جشنواره «نی نوازان» در فرهنگسرای نیاوران داشتیم که از هشت کشور برای حضور در این جشنواره دعوت کرده بودند؛ کسی که مسئول جشنواره بود، می گفت ما از شش ماه قبل برای برگزاری چنین برنامه ای هماهنگی ها را انجام داده ایم و تقاضای مجوز کرده ایم؛ منتهی ساعت یازده در روز اجرا به ما مجوز داده اند.

این موسیقیدان که عضو شورای داوری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در شاخه نوازندگی ساز نی است، درباره سطح کیفی جشنواره گفت: در دوره گذشته این جشنواره شرکت کنندگان رده سنی ج که می بایست از همه بهتر باشند از دو گروه سنی دیگر کیفیت کارشان پایین تر بود. اما امسال گروه سنی الف که شرکت کنندگان پانزده سال تا هفده سال هستند و جوان تر از بقیه گروه های سنی محسوب می شوند، واقعا خوب بودند. به جرات می توانم بگویم هیچ وقت در نی نوازی این گروه سنی به گونه ای نبوده که تمام شرکت کنندگان گروه سنی الف همگی خوب باشند..