آرشیو دوشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۱۴
صفحه آخر
۱۲

تحریم ترکیه در دستور کار سیاستمداران آلمان

به دنبال بازداشت دو شهروند آلمانی دیگر در ترکیه، تنش ها در روابط دو کشور مجددا بالا گرفته طوری که خبر رسیده تحریم ترکیه در دستور کار دولت مرکل قرار گرفته است.

سرویس خارجی- 55 شهروند آلمانی در ترکیه در زندان به سر می برند و از این تعداد 12 تن به دلایل سیاسی زندانی هستند. آخرین بازداشت ها چند روز پیش و در شهر «آنتالیا» رخ داد. پلیس ترکیه دو آلمانی را در فرودگاه این شهر به اتهام «دست داشتن در کودتای» سال گذشته بازداشت کرد، که بلافاصله دولت مرکل به این بازداشت ها واکنش نشان داد.

وزیر خارجه ترکیه هم با «رد» واکنش شدیداللحن «برلین» درباره بازداشت شهروندان آلمانی، گفت: «هر زمان که یک دسیسه چین را دستگیر می کنیم آلمان عصبانی می شود.» مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه شنبه به خبرگزاری آناتولی گفت: «زمانی که ما یک توطئه گر کودتا را بازداشت می کنیم، آلمان عصبانی می شود اما ما باید چه کار کنیم؟ این فرد بازداشتی شهروند ترکیه هم هست اما آلمان می پرسد چرا شهروند مرا بازداشت کردید؟»

تنش ها بین 2 کشور پس از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه شروع شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آنکارا هشدار داده در سیاست هایش بازنگری خواهد کرد. مرکل در یک همایش اقتصادی در شهر نورنبرگ گفته «بازداشت شهروندان آلمانی در ترکیه هیچ پایه و اساسی ندارد و به همین دلیل نیز ما باید قاطعانه واکنش نشان دهیم».