آرشیو پنجشنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۹
فرهنگ و هنر
۲۲

«ونیز 2017» نزدیک خط پایان

آخرین شانس های شیر طلایی

وصال روحانی

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز ایتالیا که از چهارشنبه 8 شهریور در این شهر محصور در آب و قدیمی آغاز شده بود، شنبه شب آینده (18 شهریور) با اهدای جایزه شیر طلایی برترین فیلم به اثر برگزیده هیات ژوری و معرفی سایر برگزیدگان پایان خواهد گرفت.

در این حد فاصل و در روزهای پنجشنبه (امروز) و جمعه سایر فیلم های باقی مانده از بخش مسابقه و دیگر فیلم های تا به حال نمایش داده نشده برای حاضران و رسانه ها پخش می شود تا ونیز آماده مراسم نهایی اش شود. از 21 فیلم بخش مسابقه فقط 6 فیلم مانده اند که هنوز پخش نشده اند. در حالی که روز چهارشنبه در دومین نوبت اکران «مادر» ساخته جدید دارن آرونوفسکی امریکایی برخوردهای متنوع و متضادی با آن صورت پذیرفت، داوران بخش مسابقه جشنواره که سرکردگی آنان با آنت بنینگ هنرپیشه زن امریکایی است، امروز و فردا درباره فیلم های ذیل به قضاوت خواهند پرداخت.

«فرشتگان سفید می پوشند» فیلمی که ویوین کوی هنگ کنگی آن را ساخته است. «معجون انسانی» کار تازه ای از ای وی وای هنگ کنگی که با بودجه آلمان و امریکا ساخته شده است. «جست وجوگر تفریح» کار تازه ای از پائولو ویرزی ایتالیایی. «جنایت سوم» فیلم جدید کوریدا هیروکازوی ژاپنی. «مکتوب، عشق من» به کارگردانی عبدالطیف کشیش فیلمساز مراکشی تبعه فرانسه. «Ammove e Malavita» فیلمی از برادران مانه تی (آنتونیو و مارکو).

جوایز بخش های جنبی جشنواره یک شب زودتر از مراسم پایانی یعنی جمعه شب توزیع می شود و بخش «افق ها»ی آن مورد توجه جدی سینماگران ایرانی قرار دارد زیرا امسال سه فیلم را در این قسمت حاضر داشته ایم که «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند، «آیه های فراموشی» به کارگردانی علیرضا خاتمی و «ناپدیدشدن» کار علی عسگری هستند که آخری فردا (جمعه) برای نخستین بار در ونیز اکران می شود. نتایج این داوری ها هر چه باشد، روزنامه استامپا ایتالیا دیروز نوشت دوره جدید ونیز به سبب تنوع سوژه ها و تعدد ایده هایش تاکید تازه ای بر ارزش های این جشنواره پرتاثیر بوده و جایگاه آن را به عنوان دومین جشنواره برتر دنیا (بعد از کن فرانسه) و پرسابقه ترین جشنواره اروپا تثبیت کرده است.