آرشیو یکشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۱۴۰
فرهنگ و هنر
۳۲

حاشیه های اپرای «پلی بک» پرواز همای

یک روز پس از برگزاری اپرای «عشق و عقل و آدمی» با صدای پرواز همای، در زمان کوتاهی حاشیه های متعددی درباره این اجرا در شبکه های اجتماعی منتشر شد. حاشیه ها حاکی از آن بود که کنسرت پرواز همای با قیمت 140 هزار تومان به صورت «پلی بک» اجرا شده است. در همین رابطه باشگاه خبرنگاران جوان خبر این حاشیه ها را به صورت رسمی منتشر کرد و نوشت این اپرا به آهنگ سازی پرواز همای و کارگردانی امیردژاکام با تئاتر و ترکیبی از حرکت و فرم های هنری روی صحنه زنده اجرا شده و جالب آن است که در اتفاقی عجیب تمام برنامه های شب اجرا به صورت «پلی بک» پخش شده است؛ اما همزمان با گسترده شدن این حواشی، خبرگزاری تسنیم گفت وگویی با پرواز همای آهنگساز و طراح اپرای عشق و عقل انجام داد، تا به حواشی پاسخ دهد.

این خواننده گفت: اجرای اپرای واقعی مستلزم امکانات زیادی است که یکی از آنها سالن است. سالن آکوئستیکی که در آن بشود اپرا را بدون میکرفون توسط ارکستر بزرگ و گروه خوانندگان اجرا کرد. وی ادامه داد: ما بخش مربوط به ارکستر سمفونیک را توسط نوازندگان ایتالیایی در این کشور ضبط کردیم. صدای ارکستر را آماده کردیم تا با همراهی سازهای ایرانی که به صورت زنده نواخته می شود برای مخاطبان به اجرا دربیاید. دقیقا مثل اتفاقی که در پروژه سی افتاده؛ آنها هم به خاطر نبود امکانات کافی و محدودیت های اجرا در فصای باز مجبور شدند این کار را انجام دهند.

این خواننده درباره اتهام پلی بک بودن اجرا می گوید: اینکه گفته می شود اپرا پلی بک است اصلا درست نیست؛ خواننده ها زنده اجرا می کنند و گروه سازهای ایرانی نیز همین طور. ضمن اینکه ما برای اینکه بتوانیم از صدای خانم ها به صورت شرعی استفاده کنیم که تک خوانی محسوب نشود، تمهیداتی را اندیشیدیم. ما برای اینکه بتوانیم صدای بانوان را داشته باشیم باید حالت چند صدایی و هم آوایی ایجاد می کردیم. حال ما آمدیم صدای خود خواننده ها را که پیش تر ضبط شده با صدای زنده آنها ادغام کردیم تا حالتی چندصدایی و پلی فونی داشته باشد که تک خوانی هم محسوب نشود. ضمن اینکه در نشست خبری اپرای «عشق و عقل» که در هفته های گذشته برگزار شد، من این صحبت ها را بیان کردم و اساسا موضوعی برای پنهان کردن نبوده و نیست.