آرشیو یکشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۱۸
ورزش
۱۸

در اعتراض به فجایع انسانی علیه مسلمانان؛ رضا کردی از تیم ملی فوتسال میانمار استعفا کرد

همزمان با بالاگرفتن موج انتقادها از فجایعی که در میانمار بر مسلمانان این کشور می رود، رضا کردی، سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال این کشور از سمت خود کناره گیری کرد.

تعفن خشونت و تمامیت خواهی، این بار از آسیای جنوب شرقی بلند شده است؛ جایی که ارتش میانمار و بوداییان افراطی نه تنها زیر بار حداقل های حقوق شهروندی اقلیت مسلمان این کشور نمی روند که حیاتشان را به شکل دهشتناکی نشانه رفته اند.

فجایع انسانی قبیله ای درحالی هرازگاهی در میانمار رخ می دهد که در پی حملات سوم شهریور ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 نفر کشته شدند و بیش از 250 هزار روهینگیایی به بنگلادش گریختند. روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که این کشور حق شهروندی آنها را نمی پذیرد.

به واقع این روزها از همان روزهایی است که هر انسان آزاده ای از انسان بودنش شرمش می آید که چگونه به خاطر اعتقادات شخصی، نسل کشی در گرفته و چنگال کور تعصب حتی به زنان و کودکان نیز رحم نمی کند. سبوعیت این روزهای میانمار اولین و آخرین آن در تاریخ نیست، با این همه به لطف فناوری های ارتباطی، فجایع میانمار بخوبی به چشم می آید و خشم و انزجار جهانی را برانگیخته است. در این میان گرچه کمیته بین المللی المپیک و فیفا بر جدایی ورزش و سیاست از هم تاکید دارند، با این حال رضا کردی، سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال میانمار چشم بر دستمزد صد هزار دلاری هدایت تیم ملی فوتسال این کشور بست و عطای کارکردن در این کشور را به لقایش بخشید.

کردی که سابقه کار در لیگ برتر فوتسال ایران (تیم های ارم کیش، کیش ایر و ماهان تندیس) و فوتسال قطر (تیم نادی العربی) و کویت را هم دارد، حدود پنج ماه بود که سرمربی تیم ملی میانمار شده بود. او درباره کناره گیری اش از این سمت که با موافقت میانماری ها همراه شده، گفت: پس از کشتارهای سال 2011، امنیت نسبی در این منطقه (شهر روهینگیا) در این چند سال برقرار بود، اما بعضی اوقات درگیری های قبیله ای ایجاد می شد. با جمع بندی شرایط تصمیم گرفتم به دبیرکل فدراسیون فوتبال میانمار ایمیلی ارسال و استعفای خود را اعلام کنم و این کمترین کاری است که می توانم انجام دهم.