آرشیو یکشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۴
سیاسی
۲

روحانی: اروپا پیام قاطعی درباره برجام به آمریکا بدهد

رئیس جمهور کشورمان در دیدار رئیس مجلس نمایندگان بلژیک، با اشاره به موضوع برجام، لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برجام ایران و 1+5 توانستند در یک مساله مهم به نام هسته ای به توافق برسند و این یکی از موفقیت های بزرگ میز مذاکره در یک مساله پیچیده بود که می تواند الگویی برای مسائل پیچیده منطقه ای و جهانی باشد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی تصریح کرد: معتقدیم تنها دستگاهی که می تواند اعلام کند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، فقط آژانس بین المللی انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران براساس گزارشات آژانس، به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و انتظار داریم که طرف های مقابل نیز کاملا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند.رئیس جمهوری با اشاره به تخلفات ایالات متحده درخصوص برجام گفت: از اتحادیه اروپا انتظار داریم که اولا به طور کامل به توافق برجام عمل کرده و ثانیا به آمریکا نسبت به پایبندی به تعهداتش در برجام فشار آورده و به آنها پیام قاطعی داده شود.

وی با اشاره به این که اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از فضای مناسب به وجود آمده بعد از برجام برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا از جمله بلژیک است، اظهار کرد: باید از فضای بعد از برجام حداکثر استفاده را برای توسعه مناسبات و استحکام روابط دوجانبه و چندجانبه به عمل آوریم.

روحانی با بیان این که ایران خواهان گسترش روابط خود با اتحادیه اروپاست، افزود: بی تردید دو طرف با اراده مشترک می توانند از شرایط موجود به نفع منافع ملت های خود نهایت استفاده را به عمل آورند.

راهکارهای ایران و بلژیک برای بحران های منطقه

رئیس مجلس نمایندگان بلژیک همچنین با علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم دیدار و گفت وگو کرد. لاریجانی پس از دیدار زیگفرید براک در نشست خبری مشترک گفت: مساله تروریسم یک موضوع مشترک بین دو کشور بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت و برای حل آن به همکاری های بین المللی نیاز است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در دیدار رئیس مجلس نمایندگان بلژیک درخصوص راهکارهای گسترش مناسبات و همکاری میان دو کشور گفت وگو کرد.