آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۲۵
شهرستان ها
۷

فرماندار کبودرآهنگ اعلام کرد: کاشت لوبیا به جای هندوانه به علت نبود آب

فرماندار کبودرآهنگ با بیان اینکه این شهرستان فاقد سد و مخزنی برای ذخیره آب است، گفت: برای برداشت آب در برخی از نقاط روستایی این شهرستان، با حفر چاه به عمق 250 متری، حتی یک قطره آب هم وجود نداشت.

همدان- خبرنگار کیهان: احسان قنبری با بیان اینکه آب مورد نیاز برای آشامیدن و کشاورزی مردم کبودرآهنگ از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود، افزود: سالانه یک تا 2 متر آب سفره های زیرزمینی در دشت های این شهرستان پایین تر می رود.

وی ادامه داد: کاهش نزولات جوی و خشکسالی های پی درپی و همچنین افزایش حفر چاه های غیرمجاز، افت آب های زیرزمینی و بروز فروچاله را به دنبال داشته است.

فرماندار کبودرآهنگ خاطرنشان کرد: تاکنون طی پیگیری های صورت گرفته و برخوردهای قانونی، 670 حلقه چاه مسدود شده است.

قنبری تصریح کرد: اقدام برخی از کشاورزان به حفر چاه غیرمجاز برای مصارف کشاورزی در کنار چاه آب آشامیدنی، تامین آب مردم برخی مناطق را با مشکل مواجه کرده است.

وی جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر، افزایش سطح کشت محصولات گلخانه ای، کاشت محصول به اندازه نیاز، احیای قنات ها و لایروبی کانال ها را از اقدامات انجام شده برای مدیریت آب شهرستان عنوان کرد.

فرماندار کبودرآهنگ اضافه کرد: در راستای تغییر الگوی کشت، کشاورزان لوبیا را جایگزین هندوانه کرده و سطح زیر کشت محصولات کم آب بری نظیر زرشک و زعفران را در شهرستان افزایش داده اند.

قنبری گفت: با ورود به فصل پاییز و کاهش استفاده آب در مصارف کشاورزی، چاه های آب پر شده و مشکلی در زمینه تامین آب نخواهیم داشت.