آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۷
اجتماعی
۷

توقف تخریب تالاب < گمیشان> با حکم شورای تامین گلستان

سرانجام بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از تخریب تالاب بین المللی گمیشان توسط شرکت شیلات ایران، با دستور شورای تامین استانداری گلستان عملیات تخریب، متوقف و ده ها لودر که تالاب را چند تکه کرده بودند روز گذشته به صورت موقت از تالاب خارج شدند.

به گزارش «ایران»، این اقدام در حالی صورت گرفته که با وجود مخالفت معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و بدنه کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مدیرکل محیط زیست گلستان خود شخصا با احداث سومین کانال انتقال آب از تالاب گمیشان و دریای خزر به طرح توسعه 2000 هکتاری پرورش میگو گمیشان موافقت کرده بود.

در پی این موافقت نزدیک به 20 دستگاه لودر و بیل مکانیکی از ابتدای مرداد ماه شروع به حفر کانالی به طول 16 کیلومتر در قلب تالاب کردند که معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به محض اطلاع با صدور نامه ای به استان خواستار توقف هر چه سریعتر این عملیات و طرح شکایت از خاطیان در مراجع قضایی شد اما دستور معاون وقت سازمان حفاظت محیط زیست از سوی سرپرست حفاظت محیط زیست استان تمکین نشد و با وجود اعتراضات بدنه کارشناسی به این طرح مخرب که تقریبا گمیشان را با فاجعه ای زیست محیطی مواجه ساخته است، عملیات با همکاری مشترک استانداری و حفاظت محیط زیست همچنان ادامه یافت. تا اینکه بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از جزیره آشوراده و تلاش مسئولان این استان برای تغییر کاربری این جزیره متوجه فاجعه گمیشان شدند.

در همین حال موضع منفعلانه دفتر تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و سکوت پرسش برانگیز این دفتر نسبت به تخریب تالاب گمیشان باعث تداوم تخریب شد تا اینکه با درخواست های مکرر دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که زیستگاه تالابی گمیشان را در آستانه نابودی صددرصد می دید سرانجام در واپسین روزهای هفته گذشته نامه دیگری از سوی معاونت محیط طبیعی برای توقف عملیات در گمیشان به گلستان ارسال شد و شورای تامین استانداری در اقدامی دیرهنگام و در حالی که بیش از 70 درصد طرح اجرایی شده سرانجام مجبور به توقف عملیات تخریب شد. عملیات انتقال آب از تالاب بین المللی گمیشان به مزارع میگو از سال 1392 به صورت جدی اجرایی شد که هر بار سازمان حفاظت محیط زیست مجوز آن را صادر کرده است.