آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۵
اقتصاد
۴

عضو هیات رئیسه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با جام جم وعده داد:ثبات قیمت ها در آستانه محرم

با نزدیک شدن ایام محرم و آغاز مراسم عزاداری سالار شهیدان تقاضا برای برخی اقلام خوراکی در بازار با افزایشی چشمگیر روبه رو می شود به صورتی که براساس برآوردهای گذشته تقریبا در کالاهای اساسی نزدیک به 35 درصد رشد تقاضا خواهیم داشت.

برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، روغن، شکر، حبوبات و اقلامی از این دست، کالاهایی هستند که در این دوره رشد تقاضا در آنها وجود دارد که در صورت عدم سیاستگذاری منطقی قطعا این رشد تقاضا، می تواند صعودی شدن قیمت ها را به دنبال داشته باشد.

قاسمعلی حسنی، عضو هیات رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به افزایش حدود 35 درصدی تقاضای کالاهای اساسی به جام جم گفت: آنچه در بازار مشاهده می شود ثبات قیمت است چون در تمامی اقلام پرتقاضا انبارها مملو از کالاست و هیچ کمبودی احساس نمی شود بخصوص این که در برخی اقلام مثل حبوبات و برنج به دلیل متقارن شدن با فصل برداشت، انتظار کاهش قیمت نیز در بازار دیده می شود.

این مقام صنفی درباره قیمت برنج در بازار اظهار کرد: گرچه بیشتر هیات های عزاداری از برنج های وارداتی برای طبخ نذورات خود استفاده می کنند، اما تقاضای برنج های پرمحصول داخلی هم به نوعی دستخوش تغییر می شود که با درنظر گرفتن افزایش برداشت برنج امسال به دلیل شرایط جوی مناسب، انتظار افزایش قیمت در این نوع برنج هم نداریم.

وی با اشاره به قیمت برنج وارداتی افزود: کمترین قیمت برنج وارداتی در بازار 3500 تومان و حداکثر آن 4900تومان به صورت عمده فروشی است، اما در بخش برنج های داخلی حداقل قیمت 7500تومان و بالاترین قیمت برنج هم 12500 تومان است.

حسنی قیمت انواع روغن را قیمت های مصوب تعیین شده دولتی اعلام کرد و گفت: این کالا ها با توجه به این که مشمول قانون قیمتگذاری هستند هیچ تغییر قیمتی را تجربه نکرده اند و همچون گذشته در دسترس خریداران به اندازه مورد نیاز قرار دارد و هیچ کمبودی در بازار احساس نمی شود.

وی قیمت شکر را 2670 تومان اعلام کرد و افزود: این کالا نیز به عنوان یکی از اقلام پرمصرف ایام محرم است که خوشبختانه امسال افزایش قیمتی در این کالا دیده نمی شود.