آرشیو شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۱
اقتصادی
۶

رئیس کل بانک مرکزی: نظام بانکی بدون ربا تسهیل کننده مبادلات مالی است

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه روسای کل و مقامات پولی «کشورهای عضور همکاری های اسلامی «(OIC) در ترکیه ضمن اشاره به ظرفیت های بانکداری اسلامی گفت: عملکرد بهتر بانک های اسلامی در مواجهه با بحران اخیر جهانی، توجه بسیاری را به سمت چگونگی و سازوکار این نوع از بانکداری جلب کرده است چراکه سیستم بدون ربا در بانکداری اسلامی می تواند به عنوان یک محافظ برای تسهیل مبادلات مالی عمل کرده و از ریسک های شدید جلوگیری کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف افزود: با توجه به تهدیدات و بی ثباتی جریانات مالی در بازارهای مالی بین المللی بویژه اقتصادهای توسعه یافته، تقویت روابط مالی چند جانبه و منطقه ای می تواند به عنوان یک استراتژی مناسب جهت تامین مالی پایدار و دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار در سطح ملی و منطقه ای مورد توجه قرار گیرد. در چنین شرایطی نقش کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به عنوان دومین سازمان بزرگ بین الدول (بعد از سازمان ملل متحد) جهت برقراری روابط مالی قوی و پایدار از نقش و اهمیت زیادی برخوردار است. دستیابی به این مهم با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت مناسب جغرافیایی کشورهای عضو امکانپذیر بوده و می تواند افزایش جریان مبادلات و سرمایه گذاری های بین کشورهای مزبور را به دنبال داشته باشد. روابط مالی فیمابین می تواند از طریق توسعه همکارهای مالی و اقتصادی دو یا چند جانبه، گسترش روابط تجاری، ارتقای نظام های پرداخت، ایجاد نهادهای مالی و بانکی مشترک و نظایر آن، تقویت شود.

وی افزود: پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، جمهوری اسلامی ایران اقدامات موثری را در جهت افزایش روابط مالی بین المللی انجام داده که نتایج آن به صورت افزایش روابط کارگزاری بانکی با تعداد زیادی از بانک های اروپایی و سایر نقاط جهان و انعقاد قراردادهای تامین مالی با کشورهای مختلف نمود داشته و سعی شده تا از طریق بهبود فضای کسب و کار زمینه بهتری برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم شود.