آرشیو چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۳
صفحه آخر
۱۲

اوضاع وخیم شیعیان در عربستان به روایت دیده بان حقوق بشر

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی از ظلم نظام مند آل سعود علیه شیعیان عربستان خبر داده است.

سرویس خارجی - آل سعود هرگونه نماد و نشانه اعتراض در مناطق الشرقیه به عنوان مرکز اصلی شیعیان عربستان را سرکوب می کند. پس از تخریب کامل روستای شیعه نشین «المسیره» در «العوامیه»، اخیرا نیروهای امنیتی سعودی به موکب ها و هیئت های عزاداری هم حمله می کنند و مانع برگزاری عزاداری برای امام حسین(ع) می شوند. دیده بان حقوق بشر اما دیروز در گزارشی به برخی دیگر از جنبه های ظلم و ستم علیه شیعیان عربستان پرداخته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان دیده بان حقوق بشر دیروز اعلام کرده «برخی مقامات مذهبی و موسسات در عربستان تحریک به نفرت و تبعیض بر ضد اقلیت های مذهبی از جمله شیعیان می کنند.» در گزارش 62 صفحه ای دیده بان حقوق بشر با عنوان «اظهارات نفرت پراکنانه مسئولان سعودی» آمده: «عربستان به گروهی از مقامات مذهبی که از سوی دولت سعودی مشخص شده اند، اجازه می دهد با کلمات تحقیرآمیز در مورد اقلیت های مذهبی حرف بزنند و در اسناد رسمی و تصمیمات مذهبی آنها را شیطانی جلوه دهند.»

در گزارش این سازمان، که مقر آن در نیویورک است، همچنین می خوانیم: «در سال های اخیر، روحانیون سعودی از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای تحریک به نفرت بر ضد مسلمانان شیعه و دیگر اقلیت ها که با آنها هم عقیده نیستند، استفاده کردند.»

سارا لیاواتسون، مدیر دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه، هم در این باره می گوید: سخنان نفرت پراکنانه، تبعیض نظام مند بر ضد اقلیت شیعه را به دنبال دارد و گروه های تروریستی مانند داعش یا القاعده از آن برای توجیه حملات خود به شیعیان استفاده می کنند.

سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین در گزارش خود از «تفکرات ضدشیعی» در نظام قضایی عربستان و در برنامه های وزارت آموزش این کشور به شدت انتقاد کرده است.