آرشیو چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۳
اقتصادی
۴

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: فرار یک میلیون و 200 هزار شرکت از شفاف سازی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون و 200هزار شرکت ثبت شده در کشور داریم که هنوز صورت حساب های مالی خود را ارائه نداده اند، گفت: قصد داریم در شش ماهه دوم سال همه بنگاه های اقتصادی را به شفافیت اقتصادی سوق دهیم.

محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، اظهار داشت: شفاف سازی موجب افزایش توانمندی اقتصادی و جلوگیری از فساد می شود اما متاسفانه قوانینی که در این خصوص تصویب شده با وجود گذشت سه سال هنوز چندان عملیاتی نشده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: تصریح قانونی این است که همه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی موظف به افشای صورت مالی در جهت شفاف سازی اقتصادی هستند اما به جز بسیار تعداد کمی از بنگاه های اقتصادی، بسیاری به این قانون گردن نگذاشته و پرونده مالی خود را افشا نکرده اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما قصد داریم در شش ماهه دوم امسال همه بنگاه های اقتصادی را به شفافیت اقتصادی سوق دهیم زیرا ادامه این روند ما را به رشد اقتصادی هشت درصد نمی رساند و تلاش داریم با کسانی که از قانون تخلف کرده اند برخورد کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه از مجموع شرکت هایی که در سامانه کدال ثبت شده فقط 27 شرکت ثبت اطلاعات مالی کرده اند، اضافه کرد: یک میلیون و 200هزار شرکت ثبت شده در کشور داریم که هنوز صورت حساب های مالی خود را ارائه نداده اند.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد ناظر بر صحت اجرای صحیح قانون شفافیت مالی است، متاسفانه بسیاری از شرکت ها، زیرمجموعه نهادهای دولتی هستند که تاکنون اطلاعات مالی خود را ارائه نداده اند در حالی که این تکلیف قانونی است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هیچ یک از سازمان های وقفی، خیریه و صندوق بازنشستگی همکاری نکرده اند، یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت رفاه صدها شرکت ثبت کرده است که حتی یک صفحه صورت حساب مالی ندارند.

پورابراهیمی بیان کرد: قانون در جهت افشای صورت حساب مالی هیچ استثنایی قائل نشده و هر شرکتی که از آن عدول کند عملا خلاف قانون عمل کرده است بنابراین تقریبا همه کسانی که مشمول قانون هستند نسبت به افشای اطلاعات مالی خود اقدام نکرده اند.