آرشیو سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۷۶
ورزش
۱۸

پیوستن دختر شطرنج باز ایرانی به تیم آمریکا

مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج، پیوستن درسا درخشانی، شطرنج باز سابق تیم ملی بانوان به تیم ملی آمریکا را امری عادی تلقی می کند. درخشانی شطرنج بازی است که سال گذشته حضور بدون حجاب او در تورنمنت شطرنج جبل الطارق برای فدراسیون ایران دردسرساز شد؛ به ویژه اینکه برادر او به نام برنا درخشانی نیز در همین تورنمنت با «الکساندر هوزمان» از رژیم صهیونیستی رقابت کرد و همین مسئله هم انتقادات زیادی را موجب شد. بعد از گذشت یک سال، حالا درسا درخشانی به طور کامل فدراسیون خود را تغییر داده و قرار است از این پس برای فدراسیون شطرنج آمریکا به میدان برود.

مهرداد پهلوان زاده دراین باره به مهر می گوید: «انتقال شطرنج بازان بین فدراسیون ها انجام می شود، درخشانی نیز در واقع فدراسیون خود را از ایران به آمریکا تغییر داده است. طبق قوانین، شطرنج بازی که کشور خود را تغییر می دهد، بعد از دو سال می تواند برای فدراسیون شطرنج آن کشور بازی کند. درسا درخشانی هم از این قانون به نفع خود استفاده کرده است».

او با تاکید بر اینکه درخشانی تنها سال 2014 و یک بار برای تیم ملی شطرنج ایران بازی کرد، اظهار کرد: درخشانی جزء ملی پوشان شطرنج کشورمان به حساب نمی آمد؛ به ویژه اینکه در دو سال گذشته هیچ دیداری برای ایران و به نام کشورمان انجام نداده بود. ضمن اینکه این نوع جابه جایی بازیکنان در شطرنج، امری عادی و متداول است. امیر باقری جزء شطرنج بازان ایرانی بود که مدتی فدراسیون خود را تغییر داد و برای فرانسه بازی کرد. بعد از چهار سال دوباره به فدراسیون ایران بازگشت. بردیا دانشور هم برای گرجستان به میدان رفت، سپس از تصمیم خود بازگشت. الشن مرادی هم ازجمله شطرنج بازانی است که به خاطر تحصیل در آمریکا، فدراسیون خود را تغییر داد و همچنان برای آمریکا بازی می کند.