آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۱۵۹
گردشگری
۱۷
میراث فرهنگی

«مال»ها قاتلان خاموش بافت کرمان

الگوبرداری از توسعه تهران راه حل مسوولان کرمان برای حل مشکل بافت قدیمی و فرسوده این شهر در طول سال ها بوده است. به گزارش خبرآنلاین، تخریب بافت های فرسوده، اجرای طرح گودال خشت مال ها و احداث سیتی سنتر به جای آن -که در آن زمان از آن به عنوان موتور حرکت بافت فرسوده کرمان یاد شد- طرح پارکینگ طبقاتی جنب بازار مظفری کرمان، احیای کاروانسرای وکیل به عنوان یک هتل سنتی و احداث مجتمع تجاری وکیل در زمین های بافت فرسوده کنار این کاروانسرا و برخی پروژه های دیگر از جمله این طرح ها بوده که به عنوان راه هایی برای حل معضل بافت فرسوده یاد شده بودند. گزارش های مردمی حکایت از آن دارد که روند توسعه شهرنشینی در کرمان در سه تا چهار سال گذشته شدت گرفته و پروژه های به خواب رفته سال های آخر دهه 80 دوباره بیدار شده است.

با این همه حمید روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این باره معتقد است: «این ساخت وسازها مربوط به این دوره نیست؛ بلکه در سال های گذشته مسکوت مانده و اخیرا دوباره از سر گرفته شده است. افزون بر آن، این ساخت و سازها در حریم بناهای تاریخی است و نه در عرصه و تمام آنها مجوز فنی میراث را دریافت کرده اند.» او درباره سیتی سنتر وکیل نیز می گوید: «این مجتمع نزدیک به کاروانسرای وکیل است. پروژه سیتی سنتر وکیل مربوط به سال 90 است که مجوزهای لازم را دریافت کرده و از همان سال ها ساخت آن آغاز شده است. البته سازه آن اجرا شده بود و اخیرا سرمایه گذار در کار انجام نازک کاری است. تنها یک بدنه آن به حریم بافت تاریخی چسبیده است.»

روحی ادامه می دهد: «پروژه ها براساس مجوزهای سازمان میراث در حال ساخت هستند و هیچ تخریبی در بناهای ثبت ملی و بافت های تاریخی صورت نگرفته است. از سوی دیگر ساخت و ساز در عرصه های تاریخی ممنوع است و این پروژه ها در عرصه های تاریخی قرار ندارند. حرایم برای هر بنایی براساس تناسبات معماری تعریف می شود و به تناسب ارتفاع آن بنا نیز حرایم تغییر می کند.» فعالان میراث فرهنگی درباره تخریب بافت تاریخی کرمان ابراز نگرانی می کنند و این درحالی است که این بافت، یکی از محورهای اصلی گردشگری کرمان به شمار می رود.