آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۷
حوادث - اخبار کشور
۱۱

علائم هشداردهنده نارسایی قلبی، 8 دصد ایرانی ها نارسایی قلبی دارند

یک متخصص قلب و عروق گفت: بر اساس گزارش های وزارت بهداشت در سال 2001 حدود سه درصد از جمعیت ایران مبتلا به نارسایی قلب بوده اند که این آمار در حال حاضر به 8 درصد افزایش یافته است.

دکتر نسیم نادری در خصوص بیماری نارسایی قلب، به فارس گفت: نارسایی قلب به معنای این است که قلب نتواند به خوبی و با کیفیت خون را پمپاژ کند و به ریه ها و سایر اعضای بدن خون رسانی مناسبی انجام دهد و این موضوع باعث می شود که خون در اندام ها به طور کامل جریان پیدا نکند.

نادری افزود: آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار بالاست و حتی از تعدادی از سرطان ها نیز می تواند جان بیشتری از افراد را بگیرد به طوری که 50 درصد از افراد مبتلا به نارسایی قلب در عرض پنج سال جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه آمار افراد مبتلا به بیماری نارسایی قلب در کشور ما تقریبا دو برابر سایر کشورهای آسیایی تخمین زده می شود، در خصوص عوامل ابتلا به این بیماری گفت: پرفشاری خون، بیماری های عروق کرونر، بیماری های ویروسی، استفاده از مواد مخدر و روان گردان و سیگار از جمله مهم ترین عوامل بروز نارسایی قلب به شمار می رود.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه نارسایی قلب ممکن است به آرامی آغاز و پیشرفت کند، ادامه داد: پس از گذشت مدتی از شروع بیماری علائم بیماری ظاهر می شود که تنگی نفس در زمان استراحت، تورم پاها، سیری زودرس و سرفه خشک از جمله نشانه های این بیماری هستند.

نادری افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030، 47 درصد جمعیت جهان به بیماری نارسایی قلب مبتلا خواهند شد.

وی در خصوص روش های درمان و پیشگیری از بروز این بیماری، گفت: بیماری نارسایی قلبی روش درمان قطعی ندارد اما می توان با رعایت سبک زندگی و ورزش، کنترل فشار خون و کاهش دادن مصرف نمک و به طور کلی اصلاح سبک زندگی از بروز این بیماری پیشگیری کرد.