آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۷
اخبار کشور
۳

پس از طی یک دوره بیماری، جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق درگذشت

جلال طالبانی، رئیس جمهور پیشین عراق و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق روز گذشته در سن 84 سالگی در بیمارستانی در آلمان درگذشت.

«جلال طالبانی» رئیس جمهور سابق عراق که مدتها درگیر بیماری و عوارض کهولت سن بود، روز سه شنبه 11 مهرماه در آلمان درگذشت.

روز گذشته منابع متعدد از درگذشت او خبر داده بودند اما دفتر طالبانی اعلام کرد که وضعیت او وخیم شده و به کما رفته اما هنوز در قید حیات است.

ساعاتی بعد اما تلویزیون «رووداو» و دیگر منابع عراقی، تایید کردند که او بر اثر وخامت وضعیت جسمانی اش دارفانی را وداع گفته است.

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان، حدود سه هفته گذشته برای پیگیری امور درمانی خود به آلمان رفته بود.

جلال طالبانی، که در میان مردم کرد به «مام جلال» (عمو جلال) معروف بود، زاده 12 نوامبر 1933، رئیس جمهور عراق در فاصله سال های 2005 تا 2014 میلادی و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان بود.

طبق کتاب زندگی نامه وی، طالبانی یکی از کردهای ایران بود که خاندان وی از ایران به عراق مهاجرت کرده اند. مام جلال فارغ التحصیل رشته حقوق در سال 1959 از یکی از دانشگاه های بغداد بود.

در توصیف او گفته اند که «مام جلال، حقوقدان و سیاستمداری باهوش، دارای توانایی خاصی در اتحاد و همبستگی کردها و تاثیرگذار روی دوست و دشمن، محبوبیتی فوق العاده در بین کردها، در عراق و خارج آن است.»

به گزارش فارس اولین بار در 18 دسامبر 2012، رسانه های عراقی خبر از سکته مغزی و وخیم بودن حال وی دادند. او در همان سال (2012) برای درمان به آلمان رفت. حدود یک سال بعد در دسامبر 2013 اولین تصاویر جدید از او منتشر شد که نشان دهنده بهبود وضعیت جسمانی اش بود. او بعد از مدتها در 19 ژوئیه 2014 به کشورش عراق بازگشت. مام جلال تا امروز با تبعات سکته مغزی و عوارض کهولت سن دست و پنجه نرم کرد و سرانجام روز گذشته، سوم اکتبر 2017 (11 مهرماه 96) در آلمان در گذشت.