آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۹
سیاسی
۲۱

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: خروج امریکا از برجام مشکل زیادی ایجاد نمی کند

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ایمیدرو، در چهارمین همایش ایران و اروپا در زوریخ، روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف را پس از برجام رو به توسعه توصیف و اعلام کرد که ایران به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت های خود است. پیش از سخنرانی کرباسیان در یک گفت وگوی اختصاصی از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که زمانی قائم مقام وزیر اقتصاد نیز بوده است، می پرسم:

اگر ترامپ، 15 اکتبر پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکند، شما در وزارت صنعت تمهیدی اختیار کرده اید که سرمایه گذاری ها در بخش صنعت و معدن ضربه نخورد و فعالیت های منطبق بر برجام مختل نشود؟

برجام مشکل اقتصادی ایران با امریکایی ها را برطرف نکرد. چون همواره آنها به طور غیرمستقیم بانک ها و موسسات مالی دنیا را تحت فشار قرار می دادند تا با ایران کار نکنند. برجام مشکل ما را با اروپایی ها کمتر و بعضا حل کرد. بعضی واحدهای مختلف که در لیست تحریم بودند، خارج شدند و توانستند فعالیت هایشان را آغاز کنند. اگر اروپا استقلال خودش را حفظ کند و به تعهد بین المللی که امضا کرده است پایبند بماند، فکر نمی کنم امریکا بتواند مشکل زیادی ایجاد کند. در عین حالی که باید بپذیریم مشکلاتی هم ایجاد خواهد شد. اما در بخش صنعت و معدن، چون دنیا به ایران نیاز دارد و ایران یکی از کشورهای معتبر معدنی است و مانند نفت جایگاه ویژه ای در دنیا دارد، پیش بینی می کنم که اقدامات ترامپ مشکل عمده ای بویژه در بخش معدن ایجاد نکند.

آیا می توانیم حضور گسترده فعالان اقتصادی اروپایی و همین طور دیپلمات های ارشد کشورهای مختلف اتحادیه اروپایی در همایش ایران و اروپا در این مقطع حساس را به این عنوان تعبیر کنیم که اروپایی ها می خواهند پایبندی شان به برجام را با صدای بلند اعلام کنند؟

در همین مدت کوتاهی که در همایش حضور دارم، مدیران حداقل چهار شرکت معتبر بین المللی از جمله «فورتسکیو» و «گلنکور» که جزو 10 شرکت برتر دنیا هستد، با بنده ملاقات خواهند داشت تا برای توسعه همکاری هایمان در آینده برنامه ریزی کنیم. معنای این ملاقات ها مشخص است. به عنوان مثال بعد از یکی از این کنفرانس ها، یکی از شرکت های زیرمجموعه مان توانست 150 میلیون یورو اعتبار کوتاه مدت بگیرد و شرکتش را متحول کند.