آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۳۸
اقتصاد جهان
۸

اقتصاد به روایت آمار

کاهش فروش هواپیما از سوی دو غول هواپیماسازی

براساس بررسی تعداد سفارش های ثبت شده دو غول هواپیماسازی جهان مشخص شده، هر دو شرکت در سال جاری با کاهش تعداد تحویل سفارش مواجه شده اند.

در این گزارش آمده است، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در دوره یاد شده توانسته حدود 750 فروند هواپیمای تجاری را به خریداران خود تحویل دهد و در مقابل شرکت هواپیمایی ایرباس نیز تنها 600 فروند هواپیمای ثبت سفارش شده را تحویل داده است. از سوی دیگر شرکت سازنده هواپیمای بومباردیر نیز در این دوره حدود 150 فروند هواپیما به متقاضیان تحویل داده است.

کاهش دارایی صندوق ذخیره ثروت ملی عربستان

براساس آخرین گزارش مالی موسسه صندوق ملی ثروت از دارایی صندوق های کشورهای مختلف، عربستان طی سال های 2014 میلادی تا سه ماهه ابتدایی سال جاری بخش قابل توجهی از منابع خود را از دست داده است. در این گزارش نام کشور نروژ به عنوان نخستین کشور با ذخایر نزدیک به 1000 میلیارد دلار ثبت شده و چین با حدود 800 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد. نکته قابل توجه این جاست که نام عربستان با کاهشی نزدیک به 250 میلیارد دلار طی دوره یاد شده در مقام سوم ثبت شده و کمترین میزان ذخایر ثبت شده در این موسسه مربوط به نیوزلند با کمتر از 80 میلیارد دلار است.