آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۱
اقتصادی
۵

تحویل پیش از موعد کشتی های سفارشی ایران از کره جنوبی

در حالی که قرارداد کشتی سازی ایران با کره جنوبی بعد از عقد برجام دوباره به جریان افتاد، به نظر می رسد تحویل نخستین کشتی های ایران قبل از سال جدید صورت خواهد گرفت.

بر اساس قراردادی که ایران با کره جنوبی دارد قرار است که 10 فروند کشتی توسط شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته شود و بعد از کش و قوس های بسیار در اختیار ایران قرار بگیرد تا ایران برای نخستین بار صاحب کشتی های مگا سایز شود. بر اساس گفته های محمد سعیدی - مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران - درباره جزئیات قرارداد ساخت 10 کشتی توسط شرکت هیوندایی در حالی که پیش از این آخرین ظرفیتی که ما روی کشتی های کانتینربر داشتیم 6500 TEU)ظرفیت حمل کانتینر) بود ولی، بر اساس این قرارداد ایران برای نخستین بار صاحب کشتی های مگا سایز می شود و چهار فروند کشتی مگا سایز 14 هزار و500 TEU به ناوگان دریایی ایران اضافه خواهد شد و در کنار اینها نیز شش فروند MR Size تانکر خواهیم داشت که این شناورهای بزرگ برای حمل محصولات، پتروشیمی و شیمیایی هستند.

اما در این میان زمانی که مدیر عامل شرکت کشتیرانی برای تحویل نخستین کشتی های سفارش داده شده اعلام کرده بود فروردین ماه 1397 بود و گفته بود که نخستین فروند از کشتی های 14هزار و500 TEU در فروردین ماه 1397 وارد بنادر ایران خواهد شد و بعد از آن هر ماه یک کشتی به این ناوگان اضافه می شود که بعد از 10 ماه تمام سفارش تحویل خواهد شد. این در حالی است که حمزه -مدیرعامل شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی- زمان تحویل نخستین کشتی ها را تا اسفند امسال عنوان کرد و از تحویل گیری چهار فروند کشتی کانتینربر 14 هزار و500 TEU از اواخر اسفند ماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد که تمامی اقدامات لازم برای بهره برداری از این کشتی ها در حال انجام است و به نظر می رسد که زمان تحویل کشتی های سفارش ایران جلو افتاده است.