آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۲
سیاسی
۲
یادداشت

لزوم سرعت بخشی به برنامه های وزارت علوم

دکتر جمشید جعفرپور (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس)

در همه وزارتخانه ها زمانی که توسط سرپرست اداره می شوند به نوعی عدم اطمینان از برنامه ها و طرح ها مشاهده می شود. بر همین اساس وزارتخانه ها باید از یک مدیریت مستقر برخوردار باشند و ضرورت دارد هر چه سریع تر وزیر علوم معرفی شود تا برنامه های وزارت علوم بدون وقفه و با قدرت پیش برود.

بویژه این که بهار تعلیم و تربیت از مهر ماه آغاز شده و نبود یک مدیر دائمی و مستقر در ارکان وزارت علوم می تواند محسوس تر باشد. بنابراین درخواست کمیسیون های مجلس بخصوص کمیسیون فرهنگی که با وزارت علوم ارتباط بیشتری دارد، این است که رئیس جمهور هر چه سریع تر وزیر مربوط را معرفی کند.

از آنجا که کارکرد وزارت علوم از جهات مختلف در مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است، وزارت علوم می تواند با حمایت جدی از صنایع دفاعی در علم و فناوری به گونه ای عمل کند که اقتدار اقتصادی و سیاسی را فراهم کند، بنابراین فردی که وزیر علوم می شود،باید بتواند بخوبی این مسائل را پیگیری کند.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین باید از توانمندی های علمی لازم برخوردار بوده و بر حوزه وزارت علوم احاطه داشته باشد. گزینه پیشنهادی باید از تعامل بسیار خوبی با دانشجویان برخوردار باشد و در ضمن بتواند رابطه بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند.

داشتن سوابق انقلابی و ارزشی در دفاع از آرمان های نظام و انقلاب از ویژگی های حداقلی برای وزیر علوم است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد. همچنین وزیر علوم باید آگاه و مشرف به مسائل سیاسی و بین المللی باشد، اتفاقات و موضوعات پیش آمده و کینه توزی های دشمنان نظام را بداند و در عین حال در مدیریت وزارت علوم نباید گرایش های سیاسی را مدنظر داشته باشد. وزیر علوم باید در عمل به ارزش های انقلاب و ولایت فقیه التزام عملی داشته باشد و به مسائل فرهنگی انقلاب باور داشته و در مسیر آن تلاش کند.

داشتن تجربه مدیریت و جامع نگر بودن را نیز می توان از دیگر خصوصیات مورد نیاز وزیر علوم عنوان کرد، این فرد باید بتواند نیازهای کشور را با توانمندی های علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، تلاقی دهد.