آرشیو سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۲
جامعه
۱۷

80 درصد مردم، توان پرداخت هزینه بیمارستان خصوصی را ندارند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 80درصد مردم، توان پرداخت تعرفه قانونی بیمارستان های خصوصی را ندارند. 16 تا 17 درصد مردم نیز با کمک بیمه تکمیلی می توانند، این هزینه ها را پرداخت کنند و فقط سه تا چهار درصد مردم قادر هستند، به صورت مستقیم به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند.

به گزارش جام جم، ایرج حریرچی با بیان این که بیماران می توانند تخلفات حوزه درمان را از طریق سامانه 1690 گزارش دهند، افزود: نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه های مربوطه از لحاظ استاندارد و کیفیت خدمات و هزینه های مالی پس از طرح تحول بیشتر شده است. مدیران عامل و فنی بیمارستان های خصوصی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند، اما این اقدامات و نظارت ها به معنی انجام نشدن تخلف نیست. بنابراین هر پرداختی خارج از صندوق بیمارستان غیرقانونی است.

حریرچی درخصوص انتقال آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به وزارت علوم بیان کرد: قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص است. در سیاست های کلی سلامت نیز رهنمودهایی در این زمینه مطرح شده و هم اکنون با توجه به مشکلات وزارت علوم، تعداد تخت های آموزشی، توان مناسب هیات علمی، امکاناتی که بهداشت و درمان در اختیار حوزه آموزش قرار می دهد و همچنین در مقایسه با مشکلات سیستم سلامت این موضوع اولویت دار نیست. شرایط زمانی فعلی را باید در نظر گرفت و قطعا برگشت به عقب امکان پذیر نیست.

وی درخصوص نگرانی از افشای اطلاعات ثبت شده معتادان در سامانه آیداتیس بیان کرد: تاکنون اطلاعات بیش از 350 هزار نفر در این سامانه ثبت شده است. روزانه اطلاعات زیادی در تبادلات بانکی و موارد مشابه ثبت می شود، اما کارشناسان ابراز نگرانی نمی کنند.

حریرچی افزود: ثبت اطلاعات بیماران به نفع ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات و همچنین کسانی است که مبتکر مراکز کاهش آسیب بوده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ساعت کاری دستیاران عنوان کرد: مدل ساعت کاری دستیاران در کشور ما مطابق با مدل دستیاری سیستم آمریکا و آمریکای شمالی است. در دوره های گذشته، بیشتر روی جنبه آموزشی دستیاری تاکید می شد، اما دیدگاه دیگر آن را به عنوان شغل در نظر می گیرد. با فشاری که امروز روی دستیاران است، موافق نیستیم و در برخی رشته ها باید تغییراتی در این زمینه صورت گیرد.