آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۵
جهان
۲۰

اردوغان: اقدام واشنگتن در لغو صدور روادید مایه تاسف است

گروه جهان/ تنها یک روز پس از آغاز دور تازه تنش ها میان واشنگتن و آنکارا و تعلیق صدور روادید غیر مهاجرتی به شهروندان دو کشور، رجب طیب اردوغان در سخنانی با اظهار ناراحتی و تاسف خود از اتخاذ چنین تصمیمی از سوی واشنگتن تاکید کرد آنکارا با توجه به اصل «اقدام متقابل» مقابله به مثل کرده و تا اطلاع ثانوی روند کنونی به این شکل خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترکی با «پترو پروشنکو» همتای اوکراینی خود در «کی یف» پایتخت اوکراین اعلام کرد آنکارا با توجه به اصل «اقدام متقابل» مقابله به مثل کرده و صدور روادید برای اتباع امریکایی را متوقف کرد. رئیس جمهوری ترکیه در این سخنان با تاکید بر اینکه الحاق غیرقانونی کریمه را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت، از حمایت اوکراین از تاتارهای کریمه ابراز خرسندی کرد. همزمان با سخنان اردوغان، «بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز خواهان حل فوری توقف صدور روادید از سوی واشنگتن شده و تهدید کرد که در غیر این صورت آنکارا واکنش مناسبی نشان خواهد داد. این سخنان تهدیدآمیز در حالی مطرح می شود که «جان بس» سفیر امریکا در ترکیه که پس از تعلیق صدور روادید دو کشور به واشنگتن بازگشته، در بیانیه ای خطاب به شهروندان ترکیه گفت واشنگتن امیدوار است که این ماجرا چندان به درازا نکشیده و بزودی این تنش پایان یابد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، جان بس با تاکید بر غیر قابل پیش بینی بودن حل این مساله میان واشنگتن وآنکارا گفت: شهروندان ترک چنانچه ویزای معتبری داشته باشند، می توانند به امریکا سفر کنند و چنانچه درصدد آن هستید تا برای اخذ روادید اقدام کنید می توانید به سفارت امریکا یا یکی از کنسولگری های ما خارج از ترکیه مراجعه کرده و آزادانه این کار را انجام دهید.

سفیر ترکیه در سوئد احضار شد

روز گذشته دولت سوئد برای سومین بار سفیر ترکیه را در رابطه با افزایش نگرانی ها درباره یک شهروند سوئدی و 11 فعال دیگر که با خطر 15سال حبس در پرونده ای که با خشم بین المللی روبه رو شده است، احضار کرد. یکی از دستگیر شدگان علی قراوی، از مسئولان آی تی است که هنگام شرکت در ورک شاپ پنجم ژوئیه در استانبول به همراه چند نفر دیگر از فعالان حقوق بشری به اتهام حمایت از یک گروه تروریستی بازداشت شد.