آرشیو شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۷
اقتصادی
۵

انتقاد فرشاد مومنی از برخوردهای مطلق انگارانه در اقتصاد

فرشاد مومنی می گوید که در اقتصادهای توسعه نیافته ای مانند اقتصاد ایران باید قائل به استفاده از رویکردهای بین رشته ای بود، برای اینکه بتوان پدیده های مربوط به این اقتصادها را بررسی کرد در این زمینه اقتصاد رفتاری ابزار مناسبی است که می توانیم از آن برای تحلیل اقتصاد ایران استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، فرشاد مومنی در نشست بررسی جایزه نوبل اقتصاد 2017 که به ریچارد تالر رسید، اظهار کرد: ماموریت اصلی اقتصاد رفتاری مثل هر کوشش نظری دیگری که با هر اسلوب فکری ویژه ای ارائه می شود این است که تصویر واقع گرایانه تری از فرآیند تصمیم گیری و تخصیص منابع را ارائه کند. وی همچنین گفت: به دلیل اینکه ملاحظه های روش شناسی جایگاه بایسته ای در نظام پژوهش و آموزش علم اقتصاد در ایران ندارد ما با طیف متنوعی از کاستی ها و محدودیت ها روبه رو می شویم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: شاید مهم ترین نکته ای که وجود داشته باشد این است که به اقتصاد رفتاری مانند اقتصاد نو کلاسیک و نهادگرا به مثابه یک تئوری نگاه کنیم. به این ترتیب باید در قالب یک رویکرد نظری همانگونه که از ظرفیت ها و توانایی های آن آگاه می شویم از برخوردهای مطلق انگارانه آن برحذر باشیم.