آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۱
جهان
۲۰

پیونگ یانگ:جنگ هسته ای هر لحظه در کمین است

تنها ساعتی پس از آنکه معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد هشدار داد که شرایط در شبه جزیره کره به نقطه ای «بسیار بی ثبات و حیاتی» رسیده و هر لحظه امکان آن وجود دارد که جنگی هسته ای به وقوع بپیوندد، واشنگتن تاکید کرد احتمال مذاکرات مستقیم با پیونگ یانگ را رد نمی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز گذشته «کیم این ریونگ» معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد طی سخنرانی در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی گفت: امسال پیونگ یانگ نیروی هسته ای خود را تکمیل کرده و با در اختیار داشتن ابزارهای انتقالی شامل بمب اتمی، بمب هیدروژنی و موشک های بالستیک قاره پیما تبدیل به قدرت هسته ای کامل شده است. در همین راستا نیز سراسر خاک امریکا در برد موشک های ماست و اگر امریکا برای حمله به اراضی مان، حتی یک وجب از آن حمله کند از مجازات شدید ما در هیچ جایی از جهان نمی تواند فرار کند. وی تاکید کرد کره شمالی تنها کشوری در جهان است که از دهه 70 میلادی هدف «چنین تهدید هسته ای مستقیم و شدیدی» از جانب ایالات متحده امریکا قرار گرفته و همین امر نیز این حق را به ما داده تا با در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای از خود دفاع کنیم.

این تهدیدات در حالی از سوی پیونگ یانگ مطرح می شود که علی رغم اعلام آمادگی کاخ سفید و وزارت امور خارجه امریکا در اوایل هفته جاری نسبت به مذاکره با کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور تاکید کرد ما تمایلی به مذاکره با واشنگتن نداریم. در همین حال تنها ساعتی پس از هشدارهای معاون سفیر کره شمالی، «جان سالیوان» معاون وزیر امور خارجه امریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن احتمال مذاکرات مستقیم با کره شمالی را رد نمی کند اعلام کرد تمرکز ما برای حل این مشکل بر دموکراسی معطوف است اما با این حال ما به همراه متحدانمان یعنی ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورها باید برای شرایطی که دیپلماسی شکست می خورد، آماده شویم. خبر دیگر اینکه اتحادیه اروپا در اقدامی سمبلیک با هدف ترغیب دیگر کشورها، فروش نفت و مشتقات نفتی به کره شمالی را ممنوع کرد.