آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۳۲
صفحه اول
۱
سرمقاله

تاوانی که آقای بارزانی باید بدهد

بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

گزارش های رسیده از عراق نشان می دهد نیروهای عراقی دیروز و امروز حاکمیت دولت مرکزی عراق را بر دو شهر کرکوک و سنجار اعمال کردند.

گسیل نیروهای عراقی به این مناطق در حالی صورت می گیرد که بعد از همه پرسی استقلال کردستان، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق گفته بود نمی خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود. اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.

ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک و سنجار و عقب نشینی نیروهای پیشمرگه نشان از آن دارد که مسعود بارزانی با اشتباه محاسباتی خود و اصرار بر همه پرسی استقلال کردستان عراق شرایطی را بر منطقه تحمیل کرد که جز شدت عمل نیروهای مرکزی عراق و بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه

بر روی اقلیم چاره ای برای مخالفان این همه پرسی که فقط از طرف تل آویو حمایت می شد و حتی امریکا هم با آن مخالف بود، نمانده بود.

این همه پرسی و تبلیغاتی که در کنار آن شد، بیش از همه بر کردهای عراقی آسیب وارد آورد که امروز باید هزینه جاه طلبی های مسعود بارزانی را بدهند.

به هر حال اگر قرار باشد برای وضع موجود که می توانست با هزینه های بیشتری ادامه یابد متهمی پیدا کنیم، این متهم آقای مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق است.

اینکه دولت مرکزی عراق با آقای بارزانی چگونه رفتار خواهد کرد؟ آیا او برکنار و محاکمه خواهد شد؟ پرسش هایی است که پاسخ آن در آینده روشن خواهد شد، ولی عجالتا در شرایطی که ایران مرزهای خود را با اقلیم بسته است، جمهوری اسلامی ایران می تواند بازگشایی آن را منوط به شرایطی کند که از جمله آنها می توان به قطع شدن کامل حمایت های مادی و معنوی اقلیم به گروهک های پژاک و حزب دموکرات اشاره کرد. گرچه دولت ایران بارها به رییس اقلیم در این زمینه اعتراض کرده بود ولی آنان با اعلام رسمی اینکه حمایتی از این گروهک ها نمی کنند غیرمستقیم بر حمایت از آنها ادامه می دادند.