آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۹
جامعه
۱۷

محدودیت های ویژه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت

مدیرکل محیط زیست استان تهران از ایجاد محدودیت برای فعالیت واحدهای آلاینده هوای پایتخت در شش ماهه دوم سال خبر داد.

به گزارش ایرنا، کیومرث کلانتری افزود: محدودیت ها براساس قانون هوای پاک، شامل فعالیت واحدهای آلاینده و همچنین اقداماتی است که به افزایش حجم ترافیک برای پیشگیری از تشدید آلودگی هوای پایتخت منجر می شود.

وی با بیان این که برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران حداکثر تا دو ماه آینده اجرایی می شود، عنوان کرد: قانون هوای پاک، مرداد امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب و با امضای رئیس جمهور ابلاغ شده است.

کلانتری با اشاره به این که براساس این قانون ابلاغی 26 دستگاه حاکمیتی و دولتی در این زمینه مسئولیت دارند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر، تکالیف تمام دستگاه های مسئول در این قانون را احصا و ابلاغ کرده و همه دستگاه ها نیز موظف به ارائه گزارش درخصوص عملکرد خود به این سازمان هستند.

به گفته وی، درهمین ارتباط و براساس مصوبات کارگروه کنترل آلودگی هوای تهران، پلیس راهور ملزم به برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده در پایتخت شده است. مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: در همین ارتباط، وزارت نفت نیز موظف شده کیفیت سوخت عرضه شده در تهران را به دبیرخانه این کارگروه (سازمان محیط زیست) گزارش کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: براساس این قانون جامع، اگر دستگاه های متولی به وظایف خود عمل نکنند، به واسطه مسئولیتی که در زمینه سلامت مردم به عهده دارند باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: ترافیک، آلودگی هوا، کمبود منابع آب و مسائل مدیریت پسماند و پساب مهم ترین معضلات زیست محیطی استان تهران محسوب می شوند.

به گفته کلانتری، سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و برای حل این معضلات باید با تدوین استانداردها، ضوابط و مقررات بر نحوه اجرای دیگر دستگاه ها نظارت کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اعلام این که 81 سازمان مردم نهاد محیط زیست در استان تهران فعال هستند، از راه اندازی یک سامانه پیامکی برای ارتباط فعال با مردم تهران درخصوص معضلات محیط زیستی خبر داد.

کلانتری درخصوص آلودگی واحدهای صنعتی تهران نیز گفت: صنایع موجود در استان تهران باید به سمت صنایع های تک حرکت کنند و تلاش می کنیم صنایع پراکنده این استان به شهرک های صنعتی منتقل و تجمیع شوند.