آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۵
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر 88757758

آیا میگرن درمان پذیر است؟

دکتر حسین انصاری (متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص سردرد)

زنی 39 ساله هستم و مدتی است که دچار سردردهای ناخوشایند می شوم. تشخیص پزشک ابتلای من به میگرن است و برایم دارو تجویز کرده است. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا این بیماری قابل درمان است و آیا داروها در درمان موثر است یا خیر؟ من برای کاهش دردهای خود چه کارهایی می توانم انجام دهم؟

میگرن یک بیماری ژنتیک است، بنابراین نمی توان از ابتلای به آن پیشگیری کرد یا آن را به طور قطع و برای همیشه درمان کرد. این بیماری از جمله بیماری هایی است که می توان آن را با استفاده از دارو درمانی یا روش های جدیدی مانند تزریق بوتاکس در مسیر رشته های عصبی، کنترل و مدیریت کرد.

هرچند دارو درمانی می تواند حملات میگرن را در حدود 58 تا 78 درصد کاهش دهد اما خود شما بیش از سایرین می توانید به خود کمک کنید. استراحت مناسب و درست، ورزش های مناسب، پرهیز از قرار گرفتن در شرایط بروز حملات میگرنی و رعایت اصول تغذیه در کاهش شدت سردردهای شما موثر است. تحقیقات نشان داده مواد غذایی حاوی نیترات و مواد نگه دارنده مانند سوسیس و کالباس و گوشت های فرآوری شده و همچنین مواد حاوی قندهای مصنوعی که در نوشابه های رژیمی استفاده می شود و همچنین گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، در شدت یافتن یا افزایش تعداد حملات میگرن موثر است از این رو توصیه می کنم رژیم غذایی خود را به گونه ای مناسب اصلاح کنید تا از عوارض این بیماری در امان بمانید.