آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۲۵
زندگی: سلامت
۱۶
زنگ سلامت

کاهش درد با تزریق سلول های بنیادی

استفاده از سلول های بنیادی یکی از موثرترین شیوه های درمانی عصر حاضر است. در واقع توانایی تبدیل شدن به بافت آسیب دیده با هدف ترمیم آن، موجب شده تا از این سلول ها برای بازگرداندن سلامت به قسمت های آسیب دیده بدن استفاده شود. اما امروزه در گامی بزرگ تر متخصصان از این سلول ها برای کاهش درد استفاده می کنند.

دکتر جلال زرین قلم در آستانه سیزدهمین همایش بین المللی درد به «ایران» می گوید: در کشور ما مدتی است که از سلول های بنیادی بخصوص پلاسمای غنی شده برای کاهش درد استفاده می شود.

دبیر علمی انجمن درد ایران می افزاید: این سلول ها به عنوان عامل ترمیم کننده، ساختار التهابی ناشی از آسیب های وارد شده به بدن را ترمیم می کنند. در این راستا نه تنها خود سلول، بلکه محیط رشد سلول بنیادی را هم می توان به محل آسیب دیده تزریق کرد. اما گاهی هم سلول هایی را به محل التهاب تزریق می کنند که با تخریب سلول های التهابی، آنها را حذف کنند و به بهبودی بافت و تسکین درد منجر شوند.

به گفته این فوق تخصص درد، در برخی از بیماری های خود ایمنی که سیستم دفاعی بدن به دلایل نامشخص علیه بافت های خود فعال می شود می توان با استفاده از سلول های بنیادی و برخی ترکیبات، سلول های نامتعارف فعال شده را حذف کرد. در حقیقت سلول های بنیادی هم در ترمیم بافت، هم در کاهش التهاب و هم در حذف عامل ایجاد التهاب قابل استفاده هستند.