آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۳۶
صفحه آخر
۱۶
چوب الف

بدون حرف اضافه

دیبا داوودی

انسان را این گونه معرفی می کنند: «موجودی متاثر از قوه بینایی» یعنی جزو موجوداتی ا ست که تصویر، نقش مهمی در گزینش هایش بازی می کند و طبعا در حیطه کتاب این نکته به مبحث گرافیک و زیبایی شناسی فیزیکی اثر مربوط می شود. بررسی های مختلف در طیف های متفاوت از انسان ها ثابت کرده، بین نوشته و عکس قطعا عکس را برای تماشای اولیه انتخاب می کنیم.

«Freebooksy» یکی از سایت های مرجع برای آشنایی با کتاب است که به همین خاطر تبلیغات در این سایت معمولا اثربخش و البته پرهزینه است. ریکی والمن، نویسنده و منتقد ادبی مقاله ای در باب بسترسازی فروش کتاب دارد که در آن از اهمیت طرح و رنگ و نقش تبلیغات اینترنتی خوشرنگ و لعاب کتاب می گوید. والمن معتقد است ناشر یا مولف- ناشر باید در عصر حاضر گاهی همتراز با هزینه تولید کتاب، برای تبلیغ و البته آماده سازی تبلیغی جذاب، هزینه کند. در ایران تبلیغات تا چه حد موثر است؟ آیا طراحی بیلبوردهای موقتی که برش هایی معمولا از طیف به خصوصی از کتاب ها را در معرض دید قرار می دهند، تاثیرگزار است؟ برنامه های معرفی کتاب در صدا و سیما چه طور؟ از آنجایی که خواندن مطالب مختلف در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی، ما را به خواندن مطالب کوتاه عادت داده است، تبلیغات مرتبط با کتاب و حتی جلد کتاب ها نیز از نظر والمن باید در ساده ترین شکل ممکن باشند و کمتر کسی به تصاویر مفهوم گرا یا تصاویری پیچیده که در نگاه اول قابل فهم نیستند جذب می شوند. رعایت این نکته در خصوص کتاب هایی که احتمالا بیشترین مخاطبانش مردان باشند مهم تر است و توصیه می شود همه چیز به ساده ترین شکل ممکن تعریف شود. والمن که خود مولف کتاب هایی پرفروش است، می گوید: «هیچ وقت برای بیشتر دیده شدن کتاب هایم گدایی نکردم. حفظ شان کتاب، به بیشتر دیده شدن آن کمک افزون تری می کند. پس دیده شدن را با تبلیغ، اشتباه نگیرید.»

آیا چنین الگویی می تواند به تجربه موفقی در کشور خودمان بدل شود؟ ناشران، برای تبلیغ درست، بدون رانت و بدون باند چه قدر هزینه می کنند؟