آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۳
ایران
۱۵

«کینوآ» جای برنج ایرانی را می گیرد

برای نخستین بار گیاه کینوآ (خاویار گیاهی) در دو هکتار از زمین های هرمزگان کشت می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر زراعت جهاد کشاورزی هرمزگان در این باره گفت: این گیاه امسال به صورت آزمایشی در سه نقطه در حاجی آباد، میناب و زیارتعلی رودان کاشته می شود.

رضا امیری زاد با بیان این که بذر اصلاح شده کینوآ از مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی در یزد و کرج تهیه شده است، افزود: برداشت گیاه کینوآ سه تا پنج تن در هکتار بوده، اما برخی ارقام اصلاح شده آن حتی تا 11 تن در هکتار نیز برداشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: کاشت کینوآ پیش از این در مناطق آب شیرین موفقیت آمیز نبوده و اکنون کاشت این گیاه در مناطق شور مدنظر است.

ناصر حیدری پوری افزود: محصول گیاه کینوآ شبیه برنج سفید است، اما ارزش غذایی بالاتری از دیگر غلات مانند گندم و برنج سفید دارد.

وی گفت: ارزش اقتصادی برنج کینوآ چهار برابر گندم است و مواد پروئینی بیشتری از برنج دارد.

هر کیلو دانه کینوآ بیش از 40 هزار تومان در بازار فروخته می شود.

به گفته حیدری پوری، گیاه کینوآ به علت سازگاری زیاد با مناطق شور و بیابانی، مناسب آب و هوای هرمزگان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این که از برگ و ساقه این گیاه برای خوراک دام و سبزی خوردن استفاده می شود، یادآور شد: دانه های کینوآ منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین1 B9،B6،B2،B، پتاسیم، آهن و... بوده و 9 آمینو اسید ضروری دارد.

برنج کینوآ، گیاه بومی آمریکای جنوبی در کشور های شیلی، بولیوی و پرو است و در کشور های اروپایی، ژاپن و آمریکا مصرف زیادی دارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سال 2013 را سال کینوآ نامگذاری کرده بود و برخی ارقام این گیاه را به هشت کشور از جمله ایران منتقل کرد.

هدف فائو معرفی محصول جایگزین برنج برای مصرف در مناطق کمتر توسعه یافته و فقیر بخصوص کم آب است.