آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۳
جهان
۶

امضای یادداشت تفاهم تاسیس شورای هماهنگی میان عربستان و عراق

نخست وزیر عراق ایجاد شورای هماهنگی میان کشورش با عربستان را نتیجه تلاش ها و نیات حسنه مشترک میان طرفین دانست.

به گزارش السومریه، حیدر العبادی پس از امضای یادداشت تفاهم تاسیس شورای هماهنگی میان عربستان و عراق آن را ثمره تلاش ها و نیات حسنه مشترک میان دو کشور عراق و عربستان دانست و در سخنانی در اولین نشست این شورا گفت: از روند تحول روابط میان دو کشور برادر و همسایه خرسند هستیم و شورای هماهنگی میان عربستان و عراق ثمره تلاش ها و نیات حسنه است. سفر ما به عربستان به تشکیل این شورا که نقطه عطف مهمی در تقویت روابط دوجانبه است، منتهی شد.

حیدر العبادی افزود: ما به همکاری و شراکت و تبادل منافع ایمان داریم و روابط در همه زمینه ها راهی برای تحقق خواسته های ملت های ما برای امنیت و ثبات و توسعه همکاری امنیتی و اقتصادی و تجاری و فرهنگی است.

وی افزود: تمرکز همکاری ضدتروریسم هدف مشترک ماست. باید که با هم همکاری کنیم و به دنیا ثابت کنیم که این تروریسم دشمن انسانیت است و کشورهای عربی و اسلامی بیشترین زیان را از آن دیده اند. داعش مسلمانان را کشته و آواره کرده است. ما تروریسم را به زانو درآوردیم و شهرهای اشغال شده را با سلاح وحدت ملی آزاد کردیم و اگر وحدت نبود نمی توانستیم کاری از پیش ببریم.

نخست وزیر عراق برنامه بعدی کشورش را بازسازی و بازگشت آوارگان به مناطق خود و حفظ وحدت عراق دانست و به بسط سلطه دولت مرکزی بر سراسر عراق اشاره کرد.

لازم به ذکر است که سفر نخست وزیر عراق به عربستان با سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض همزمان شده است. یکی از محورهای اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای منطقه مقابله با نفوذ معنوی راهبردی ایران است.

در خبری دیگر، پادشاه عربستان از حمایت کشورش از وحدت عراق و ثبات آن سخن گفت.

به گزارش النشره، سلمان بن عبدالعزیز در سخنانی در اولین نشست هماهنگی سعودی-عراقی با مشارکت حیدر العبادی نخست وزیر عراق و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: عربستان حامی عراقی ها به خاطر دستاوردهایی که ضد تروریسم کسب کرده اند، است. عربستان حامی وحدت عراق و ثبات آن است.

وی افزود: منطقه با چالش های خطرناکی شامل افراط گرایی و تروریسم و تلاش برای بی ثباتی روبه روست.