آرشیو سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۴
اقتصادی
۴

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو: به کارگیری نانو در صنایع کشور در حد بالایی نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: به کارگیری نانو در صنایع کشور بالا نبوده و این به دلیل عدم وجود فعالیت های ترویجی کافی در این زمینه است.

اشکان ذوالریاستین در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت به کارگیری نانو در صنایع کشور اظهار داشت: ظرفیت در زمینه صنایع وابسته به نانو زیاد است، زیرا این فناوری فقط مختص یک رشته نبوده و می تواند در همه رشته های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه بر اساس آمار، به کارگیری نانو در صنایع کشور بالا نبوده و این به دلیل عدم وجود فعالیت های ترویجی کافی در این زمینه است.

این مدرس نانوتکنولوژی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی صنایع ما این است که به موضوع تحقیق و توسعه اهمیت نمی دهند و تمایلی به تغییر خط تولید وارداتی خود ندارند. به عنوان مثال در صنعت رنگ های ساختمانی می توان با تغییرات کوچکی در خط تولید، محصولات جدید نانوتکنولوژی را تولید کنیم.

ذوالریاستین گفت: دورنمای صنعت در به کارگیری علومی چون نانوتکنولوژی خوب است و در صورتی که فعالیت های ترویجی در این زمینه به درستی انجام شده و رقابت با شرکت های جدید که این تکنولوژی را به کار برده اند بالا رود، خود به خود بازار به سمت استفاده از این علم خواهد رفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو تاکید کرد: اکنون نیز برخی صنایع مانند صنعت کاشی سازی در حد وسیعی از این تکنولوژی استفاده کرده و محصولات جدیدی همچون کاشی های خودتمیز شونده به تولید رسانده اند.

ذوالریاستین در پایان گفت: امیدواریم با استفاده از پتانسیل بالای کشور در حوزه کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع، در آینده نزدیک شاهد تحول بزرگ صنعتی در این حوزه باشیم.