آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۵
دانش
۷
دانش فضایی

سکونت در ماه با غارنشینی آغاز می شود؟

محمدرضا رضایی

به نظر می رسد انسان برای سکونت در ماه باید از غارنشینی در آنجا شروع کند. علت آن هم کشف غاری در ماه است که به اعتقاد دانشمندان ژاپنی محل مناسبی برای ساخت پایگاه های دائمی اقامت انسان در این کره است. این غار بتازگی با بررسی داده های مدارگرد سلن ژاپن و برخی داده های راداری دیگر کشف شده است.

غار تازه کشف شده حدود 50 کیلومتر عمق و بیش از صد متر عرض دارد. دانشمندان می گویند این غار حدود 5/3 میلیارد سال پیش بر اثر فعالیت های آتشفشانی در ماه و جاری شدن مواد مذاب ایجاد شده است. آنها معتقد هستند از تونل های موجود در این غار می توان برای اسکان فضانوردان در ماه استفاده کرد. زیرا اختلاف دمای شب و روز در تونل ها زیاد نیست. در حالی که روی سطح ماه دمای متوسط روز به 107 درجه سانتی گراد بالای صفر و در شب به 153 درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. از طرفی این غار سنگر امنی برای فضانوردان و تجهیزات آنها در برابر شهاب سنگ ها و پرتوهای کیهانی است. همچنین این احتمال وجود دارد که درون غار تازه کشف شده، یخ آب نیز محبوس شده باشد. در این صورت فضانوردان از این آب می توانند برای آشامیدن و تامین سوخت استفاده کنند. پیش از این وجود یخ آب در اعماق دهانه های برخوردی در قطب جنوب ماه تائید شده بود.

ماه نزدیک ترین همسایه فضایی ما و دورترین جایی است که بشر توانسته به آنجا سفر کند. از آخرین سفرهای انسان به ماه حدود نیم قرن می گذرد. بجز 12 نفر، پای هیچ انسان دیگری تاکنون به یگانه قمر زمین نرسیده است. مجموع اقامت تمام این افراد نیز چند روز بیشتر نبوده است، اما در سال های اخیر سازمان های فضایی جهان ازجمله آمریکا و روسیه از طرح هایی برای ساخت پایگاه های دائمی اقامت فضانوردان در ماه خبر داده اند.

هدف از ساخت این پایگاه ها انجام پژوهش های علمی، استفاده از منابع معدنی ماه و سفر به مریخ عنوان شده است. حتی برخی شرکت های خصوصی نیز در حال توسعه برنامه هایی برای اعزام گردشگران به ماه هستند.

یکی از چالش های دانشمندان و مهندسان برای اقامت فضانوردان در ماه، یافتن مکانی مناسب برای ساخت پایگاه در آنجاست و باید معیارهای مختلفی را برای این منظور در نظر بگیرند. شاید کشف غار در ماه بتواند تاحدودی به دانشمندان برای حل این چالش کمک کند.