آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۹۹۷
اقتصاد
۴

تدوین برنامه اقدام مشترک استان در مراحل پایانی

دکتر مجید روستا (عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران)

استان سیستان و بلوچستان با بحران های مختلفی ازجمله بحران انرژی، آب، زیرساخت، محیط زیست، اشتغال و... دست وپنجه نرم می کند. باید برای توسعه منطقه ای در استان سیستان وبلوچستان به فکر هماهنگی در سه محور مسائل شهری، منطقه ای و لجستیک بود.

حاشیه نشینی، سرریزهای منطقه ای هستند که باید به آنها در طرح های بالاتر پاسخ داده شود. با این حال، برنامه های شرکت عمران و بهسازی در سیستان وبلوچستان عمدتا متمرکز بر پنج شهر چابهار، کنارک، ایرانشهر، زابل و زاهدان است که با بیشترین حاشیه نشینی روبه رو هستند. باقی شهرها مشکل حاشیه نشینی خیلی حادی ندارند، زیرا اساسا بنیه اقتصادی شهرهای دیگر اجازه نمی دهد به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب شوند.

سال گذشته ردیفی از محل ردیف تملک دارایی های سرمایه ای کشور برای توسعه متوازن منطقه ای به میزان 22 میلیارد تومان برای سیستان وبلوچستان در نظر گرفته شد.

همچنین از آنجایی که در این استان، نیازمند نگاه آمایشی و توسعه منطقه ای هستیم، اکنون در حال تهیه برنامه مدیریت یکپارچه فضا یا برنامه مدیریت اقدام مشترک در پنج شهر چابهار، کنارک، ایرانشهر، زابل و زاهدان با محوریت استاندار و فرمانداران هستیم تا برنامه هایی که در این استان در دستور کار قرار می گیرد با نگاه توسعه استان تدوین شده و دیگر به صورت پروژه ای در نظر گرفته نشود. این سند به دنبال هماهنگی برنامه دستگاه ها چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه است تا این هماهنگی ها را با هم همسو کند.