آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۴۰
هنر و ادبیات
۹

در مقابل ستم ها و کجروی ها سکوت نمی کرد

علیرضا زرگر، دبیر جایزه مهرگان ادب نیز به مناسبت درگذشت علی اشرف درویشیان متنی با عنوان «در سوگ علی اشرف درویشیان» منتشر کرد.

مدیر جایزه مهرگان ادب درگذشت این نویسنده برجسته را از سوی خود، هیات داوران و دبیرخانه جایزه مهرگان به خانواده درویشیان و جامعه ادبی ایران تسلیت گفت و در نوشتار کوتاهی از قلم موثر و صفات انسانی علی اشرف درویشیان تجلیل کرده است.

علیرضا زرگر در نوشتار خود آورده است: «در آذرماه 1386 هیات داوران مهرگان ادب به اتفاق آرا تندیس جایزه مهرگان «یک عمر تلاش در عرصه نوشتن» را به علی اشرف درویشیان نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه اهدا کرد.»

زرگر با انتشار بخش هایی از بیانیه 10 سال پیش هیات داوران مهرگان ادب (آذر ماه 1386) نوشته است:

«بی تردید ادبیات ایران یکی از چهره های شجاع، شریف و خستگی ناپذیر خود را از دست داد، انسان بزرگی که هر چند بیماری سختی در یک دهه اخیر تن او را رنجور و ناتوان کرده بود اما وجودش همواره مایه دلگرمی و امید نویسندگان بود. نخستین کتاب درویشیان مجموعه داستان «از این ولایت» که در دهه چهل منتشر شد حضور نویسنده ای توانا را نوید داد که از غم ها و رنج های انسانی بر می آشفت و در مقابل ستم ها و کجروی ها سکوت نمی کرد، درویشیان از سرسخت ترین مخالفان سانسور در ایران بود.