آرشیو یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۸
ایران
۱۵

توقف فروش نقش برجسته سرباز هخامنشی در آمریکا

مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، از توقف حراج و فروش نقش برجسته ارزشمند سرباز هخامنشی تخت جمشید، در حراج روز جمعه نیویورک خبر داد.

پیش از این، تصویر نقش برجسته سرباز هخامنشی سرقت شده از تخت جمشید روی پوستر نمایشگاه «هنر کهن» نیویورک حک شده بود، اما با پیگیری بموقع، نمایش و فروش این اثر تاریخی در نیویورک متوقف و تصویر آن نیز از روی سایت کمپانی در بخش معرفی آثار نمایشگاه حذف شد.

کمپانی «هنر کهن، روبرت ویس» که از سال 1986 در عرصه فروش آثار هنری کهن در نیویورک فعال است، نمایشگاهی از 28 اکتبر تا اول نوامبر (6 تا 9 آبان) در این شهر برگزار می کند.

ابراهیم شقاقی به ایسنا گفت: با تلاش و پیگیری اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، همکاری معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و از طریق دفتر لاهه (مرکز خدمات حقوقی بین المللی)، دستور دادستان نیویورک برای توقیف نقش برجسته ارزشمند سرباز هخامنشی تخت جمشید که دهه ها پیش از ایران ربوده شده بود صادر شد.

به گفته وی، این اثر قرار بود روز جمعه 5 آبان 96 برابر با 27 اکتبر 2017 در یک حراجی در نیویورک به فروش برسد که خوشبختانه از آن جلوگیری شد. مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: پیگیری های حقوقی برای اثبات تعلق اثر به ایران و خروج غیرقانونی آن از کشور و نهایتا استرداد آن، از سوی اداره کل حقوقی سازمان و از طریق دفتر مرکز خدمات حقوقی بین الملل ریاست جمهوری در حال انجام است.

شقاقی درباره روند استرداد این کتیبه سرباز هخامنشی نیز گفت: باید مدارک تعلق اثر به ایران را بفرستیم و درخواست استرداد کنیم. هرچند این روند معمولا طولانی است و بسرعت انجام نمی شود؛ اما به هر حال حکم توقف را گرفته ایم، چون نمایش این اثر در آن حراجی یا نمایشگاه باید با مجوز ایران انجام می شد.او درباره اصالت این اثر نیز تصریح کرد: این امر باید توسط کارشناسان خبره بررسی شود.