آرشیو دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۵۹
جامعه
۱۷

کمبود مدارس آموزش استثنایی جدی است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مدارس آموزش استثنایی برای دانش آموزان با معلولیت های مختلف از جمله اوتیسم باید حداقل پنج برابر افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد در حاشیه سومین کارگروه اوتیسم افزود: هم اکنون 2000 دانش آموز مبتلا به اوتیسم در مدارس استثنایی مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: حدود 4000 کودک نیز در مراکز آموزشی بهزیستی برای ورود به مدرسه و نحوه ارتباط با خانواده در حال آموزش هستند.

نحوی نژاد در ادامه به اهمیت اجرای غربالگری اوتیسم اشاره کرد و گفت: غربالگری اوتیسم از سال گذشته آغاز شده و تاکنون 5000 کودک، غربالگری شده اند که 50 نفر آنان معادل یک درصد جمعیت غربالگری شده، مبتلا به اوتیسم بودند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: این غربالگری برای کودکان سه سال به بالا انجام می شود که طی آن اگر والدین به سه سوال از ده سوال طرح شده، پاسخ مثبت بدهند، کودک آنان مشکوک به ابتلا به اوتیسم است و می توانند درمان بهنگام این کودکان را آغاز کنند.

نحوی نژاد گفت: در مورد کودکان مبتلا به اوتیسم با مساله «فرسودگی خانواده ها» روبه رو هستیم چراکه با توجه به بیماری کودکان، خانواده فرصت مسافرت ندارد و ادامه تحصیل و کسب و کار آنان با مشکل مواجه می شود، بنابراین راه اندازی مراکز نگهداری موقت را بتازگی آغاز کرده ایم تا به طور موقت از کودکان نگهداری شود و خانواده ها زمانی را برای آسایش داشته باشند.

وی بیان کرد: تاکنون دو مرکز نگهداری موقت کودکان مبتلا به اوتیسم در مشهد و رشت راه اندازی شده و اگر اعتبارات آن تامین شود این مراکز در سراسر کشور، راه اندازی خواهند شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری موقت کودکان مبتلا به اوتیسم حداقل باید به 30 مرکز و مراکز روزانه از 70 مرکز به 700 مرکز، افزایش یابد و تعداد کارگاه های ویژه بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیز

بیشتر شود.

نحوی نژاد عنوان کرد: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند از خدمات دیگری مانند پلاک ویژه معلولان برای تردد کودکان خود در مناطق دارای طرح، معافیت سربازی، مسکن و مستمری نیز برخوردار شوند.