آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۰
صفحه آخر
۱۲

در آستانه صد سالگی اعلامیه بالفور؛ رامی حمدالله: انگلیس باید از فلسطینی ها به خاطر صدور اعلامیه بالفور عذرخواهی کند

نخست وزیر دولت وحدت ملی فلسطین در صدسالگی صدور اعلامیه نحس بالفور تاکید کرده که انگلیس باید به خاطر ظلم به ملت فلسطین، از آنها عذرخواهی کند.

«رامی حمدالله» نخست وزیر دولت وحدت ملی فلسطین از انگلیس خواسته به خاطر ظلم و ستم تاریخی که بر طبق اعلامیه بالفور در حق ملت فلسطین روا داشته عذرخواهی کند و مسئولیت این ظلم را هم بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری «قدس»، نخست وزیر دولت وحدت ملی فلسطین که روز یکشنبه و در جشن بازگشایی مدارس جدید دولتی سخنرانی می کرد، ضمن ابراز شگفتی از طرح برگزاری جشن یک صد سالگی صدور اعلامیه بالفور از سوی دولت انگلیس، تاکید کرد: «آنها به جای برگزاری جشن باید مسئولیت این ظلم علیه ملت فلسطین را بپذیرند.»

به گفته «حمدالله» «اعلامیه بالفور ظلم و تجاوز به افکار عمومی جهانی است. این اعلامیه باعث پایمال شدن حقوق ملت فلسطین و رنجش همه یاوران عدالت و آزادی و حقوق بشر در جهان است.» در حالی که ما به صدمین سال اعلامیه شوم بالفور نزدیک می شویم، جامعه جهانی باید به این ظلم تاریخی که در حق ملت ما رواداشته شده پایان دهند.» گفتنی است «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حضور در جشن صد سالگی اعلامیه بالفور دعوت و از وی تقاضا کرده که در ضیافت شام به همین مناسب شرکت کند. وی اخیرا در سخنانی تاکید کرده است، «انگلیس از تاسیس اسرائیل خرسند و مفتخر است و سالروز صدور اعلامیه بالفور را جشن خواهد گرفت.»

این سخنان با واکنش تند مجامع فلسطینی روبه رو شده و آنها از نقش تاریخی روباه پیر در پایمال نمودن حقوق فلسطینی ها و ادامه آن تا امروز انتقاد کردند.این در حالی است که «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس تاکید کرده که در جشن صد سالگی صدور اعلامیه بالفور مشارکت نخواهد کرد. گفتنی است «آرتور جیمز بالفور» وزیرخارجه وقت انگلیس در سال 1917 با صدور اعلامیه ای که بعدها به عنوان «اعلامیه بالفور» شناخته شد، موجبات تاسیس رژیم صهیونیستی را در سرزمین فلسطین به وجود آورد. این در شرایطی بود که جمعیت یهودیان در زمان صدور اعلامیه مذکور از پنج درصد از جمعیت فلسطین فراتر نمی رفت.