آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۰
صفحه آخر
۱۲

آنکارا محاکمه دسته جمعی مظنونین کودتا را از سر گرفت

در ادامه سرکوب مخالفان در ترکیه، محاکمه دسته جمعی بیش از 220 متهم کودتای مشکوک نافرجام تابستان 2016 از سر گرفته شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از کودتای نافرجام و مشکوک تابستان 2016 اقدام به سرکوب شدید مخالفان و دستگیر و زندانی کردن آنها کرده است. کودتایی که مخالفان اردوغان معتقدند رئیس جمهور ترکیه پیش از وقوع از آن خبر داشته و به نوعی وی را متهم می کنند که در اجرای کودتا دست داشته است تا بهانه ای برای سرکوب مخالفان به دست بیاورد. دیروز اما خبر رسیده که این کشورمحاکمه دسته جمعی بیش از 220 متهم کودتای نافرجام سال گذشته را از سر گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگر این مظنونین به اتهاماتی مثل «خشونت» یا «تلاش برای سرنگونی دولت و پارلمان و کشتار» نزدیک به 250 تن محکوم شوند با حکم حبس ابد مواجه خواهند شد. ترکیه فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا را مقصر کودتای نافرجام سال 2016 میلادی می داند؛ ادعایی که گولن به شدت آن را رد می کند. «گولن» که در تبعید خودخواسته و در آمریکا زندگی می کند یکی از 221 مظنونی است که نامشان در این اعلام جرم آمده است، اما وی در ترکیه نیست با این حال بقیه مظنونین قرار است در دادگاه حضور یابند. بدون احتساب 24 کودتاچی کشته شده در شب کودتای نافرجام، در جریان این کودتا 249 تن دیگر هم کشته شدند.

طبق گزارش های منتشر شده این پرونده در دادگاهی در کلانشهر «سینجان» در نزدیکی آنکارا پایتخت ترکیه رسیدگی خواهد شد؛ دادگاهی که با هدف رسیدگی به پرونده های مربوط به کودتا تاسیس شده است. در همین حال در چند روز آتی محاکمه های دیگری در اسلامبول برگزار خواهد شد که شامل روزنامه نگاران روزنامه «جمهوریت» است که به اتهام کمک و مشارکت به سازمان های تروریستی محاکمه خواهند شد.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور، ضمن اعمال حالت فوق العاده در کشور از تابستان 2016، بیش از 50هزار نفر را بازداشت و حدود 150 هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است.