آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۰
اقتصادی
۴

وزیر اقتصاد خبر داد: تاکید ایران و آذربایجان بر استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح مذاکرات سفر باکو گفت: دو طرف درباره شکل گیری یک بانک مستقل برای تسهیل قراردادهای مالی و نیز کشاورزی در آذربایجان بحث و به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ترند، مسعود کرباسیان در باکو اعلام کرد: ایران نسبت به همکاری در حوزه کشاورزی با آذربایجان علاقه مند است و ظرفیت انتقال تجربیات به کشورهای همسایه در این زمینه را دارد.وی با اشاره به تجربه کشت های فرامرزی ایران در اوکراین، ازبکستان، برزیل و آفریقای جنوبی اعلام کرد: همکاری های کشاورزی می تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات تجاری با دیگر کشورها داشته باشد.

وزیر امو اقتصادی و دارایی گفت: ایران از پیشنهاد آذربایجان برای ساخت منطقه ویژه اقتصادی در شهر آستارا مرز دو کشور استقبال می کند. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می تواند برخی مقررات دست و پاگیر آذربایجان را کمتر کند و همچنین باکو می تواند از فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری در آستارا سود جوید.همچنین شاهین مصطفی اوف وزیر اقتصاد آذربایجان، طرح سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی برای توسعه راه آهن ایران با استفاده از ارزهای ملی را مطرح کرد.

وزیر اقتصاد ایران بر استفاده از ارزهای ملی دو کشور برای مبادلات مالی تاکید کرد و افزود: دو طرف درباره امکان شکل گیری یک بانک مستقل برای تسهیل قراردادهای مالی بین دو کشور بحث کردند. همچنین آنها در مورد استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه تاکید کردند. ایران تجربیاتی را در استفاده از ارزهای ملی با ترکیه و روسیه داشته که همان روش می تواند برای همکاری با آذربایجان نیز به کار گرفته شود.

کرباسیان درباره سرمایه گذاری مشترک برای تولید اتوبوس در آذربایجان گفت: ایران خودرو و آذرمش در نظر دارند که نخستین سرمایه گذاری مشترک بین ایران و آذربایجان را برای تولید خودروهای مسافربری در آینده نزدیک، کلید بزنند.

وی از همکاری های دو کشور در زمینه حمل ونقل دریایی، تولید برق، خدمات گمرکی و سوآپ برق و انرژی صحبت کرد.