آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۴۳
هنر و ادبیات
۱۲

اثری از نوینسون به ارزش یک میلیون پوند

آخرین بار نقاشی «سپیده دم» اثر کریستوفر آر. دبلیو. نوینسون در سال 1964 به مبلغ 300 پوند فروخته شد. حالا همین اثر که یکی از بهترین آثار این هنرمند انگلیسی و همچنین بهترین اثری است که از جنگ جهانی اول به جا مانده، در حراجی ساتبیز به فروش خواهد رسید. نوینسون در تابلوی «سپیده دم» (1914) ارتش درمانده فرانسه را که به سوی جبهه مارش می کنند، به تصویر کشیده است. کارشناسان قیمت این اثر را حدود 1 میلیون پوند ارزیابی کرده اند. سیمون هاکر، کارشناس هنر بریتانیای قرن بیستم حراجی ساتبیز می گوید: «نمی توانم بگویم بهترین اثری است که در حرفه ام دیده ام چرا که این حرف حرفه ام را کسل کننده نشان می دهد اما باید بگویم هرگز انتظار نداشتم نقاشی بهتری از نوینسون ببینم. نقاشی درخشانی است، نقاش را می بینی که در تصویر کردن سانت به سانت بوم مصمم است، مانند بالای تصویر که سر سربازها به اشکال هندسی در می آیند. جریان آینده گرایی، هنر عصر ماشین، با سازوکار جنگ در هم آمیخته است آن هم با مردانی که خوراک توپ های جنگی می شوند. برای دیدن این نقاشی در سال 1916 پشت در نمایشگاه نوینسون صف بسته بودند. تصویر این سربازها برای مردم آن زمان تکان دهنده بود.»

نوینسون که در سال 1946 از دنیا رفت، درباره این اثرش گفته بود: «مثل این است که من نخستین هنرمندی هستم که تصاویر جنگ را بدون شکوه و افتخارش و بدون حماسه های رنگین می کشم: ویژگی هایی که سنت تمام نقاشی های جنگی تا به امروز را شکل داده است.»

پس از چند هفته پس از شروع جنگ جهانی اول در پاییز 1914، نوینسون داوطلبانه در فرانسه راننده آمبولانس شد و از نزدیک شاهد صحنه های مارش سربازان بود. او بعدها درباره این تجربه اش گفته بود: «هیچ مردی در سنگر نمایش باشکوه نمی بیند.»هاکر می گوید: «نوینسون آنقدر زود به فرانسه اعزام شده بود که هنوز ارتش گسترده بریتانیا به این کشور نرسیده بود. سربازان فرانسوی ناکام مشمول خدمت به ارتش شده بودند و چاره ای به جز مارش به سوی جبهه ها نداشتند.» شهرت و ارزش آثار نوینسون در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. سال 2016 ساتبیز نقاشی پاستل کوچک «استراحت سربازان» را به مبلغ 473 هزار پوند فروخت که بالاترین قیمت برای آثار این هنرمند را به ثبت رساند. تابلوی «سپیده دم» ماه آینده در حراج «هنر بریتانیای مدرن و پساجنگ» چوب حراج می خورد.